כל השאלות כל התשובות - הערכת עובדים וביצועים                                 

 

האם יש לכם מודל לבחירת עובד מצטיין בארגון? שמוכן לייעץ בנושא?

שאלה:
האם יש לכם מודל לבחירת עובד מצטיין בארגון? שמוכן לייעץ בנושא?


 

אמנם אנחנו רק מתחילים ליישם את המודל השנה, כך שעדיין אין אנו יודעים את מידת הצלחתו, אבל דנו בסוגיה רבות בשבועות האחרונים.
הבסיס לבחירת העובד המצטיין הוא עמידתו של העובד ביעדים השנתיים. אצלנו עובדים על פי שיטת Balanced Scorecard, ומתרגמים את היעדים הארגוניים לכל מחלקה, מסגרת, ובסופו של דבר לכל עובד. העמידה ביעדים היא הבסיס לעבודה השוטפת שלנו במהלך השנה, ובעבודה מסוג כמו שלנו, היא מהווה את המדד העיקרי לאיכות.

המבנה הארגוני שלנו מחולק לשלוש מחלקות (להן אנו קוראים שירותים), ובהן שירותי דיור, חינוך ותעסוקה. בכל שירות יש מסגרות אשר מפוזרות ברחבי הארץ ומתמחות באוכלוסיות השונות. למשל, בשירות החינוך יש לנו ארבעה בתי ספר ברחבי הארץ, בתחום הדיור יש לנו 12 מסגרות דיור שונות, וכו'. סה"כ כ - 600 עובדים (מדריכים, עו"ס, מורים, פסיכולוגים, טרפיסטים, מנהלים ועוד).

החלטנו שמכל שירות נבחר מספר עובדים מצטיינים (באופן יחסי לגודל השירות). כך שמתוך 600 עובדים אנו בוחרים 8 עובדים מצטיינים. 4 מהדיור, 3 מהחינוך ו - 1 מהתעסוקה. כל מסגרת תשלח נציג שהוא העובד המצטיין המסגרתי שלה, למועמדות לעובד המצטיין הארגוני (מעין "גלובוס הזהב..."). מתוך 30 המועמדים (יש לנו כ - 30 מסגרות בארגון), תהיה ועדה שתבחר את ה - 8 הנבחרים. החל מהשנה השנייה ליישום המודל, הועדה תכלול את העובדים המצטיינים של השנה שעברה, כולל מנהלי השירות חינוך, דיור ותעסוקה.

הקריטריונים לבחירת הנציג בכל מסגרת הינם קודם כל ותק של שנה וטופס הערכת עובד גבוהה (הכולל פירוט של עמידה ביעדים). שאר הקריטריונים נתונים בידי המנהל והצוות הניהולי בכל מסגרת. אנו מאמינים שמעבר לטופס הערכת עובד, כל מנהל מסוגל להגיד מי העובדים הטובים ביותר שלו לאחר חשיבה ודיון עם הצוות הניהולי. קיימת פתיחות ואמון רב בצוותים שלנו, בכדי שמנהל יוכל לאמר את מי הוא בחר ולעמוד מאחורי הדברים שלו. בכל מקרה, אותם נציגים מסגרתיים הופכים למועמדים בועדה הארגונית.

ביום פתיחת שנה, שמתקיים בסוף כל ינואר, אנו נציג את כל המועמדים, אך נכריז מי מתוכם זכה בתואר המצטיין הארגוני.
יתכן והמודל שלנו פתוח מדי ולא מתאים לכל ארגון.

 


 

אצלנו ניהלנו תהליך זהוי 10% מצטייני החברה כחלק מתהליך הערכת עובדים.
הבחירה נעשתה במסגרת הכנת מנהלים לישיבת הערכה עם העובד ותוך כדי פגישה עם פורום מנהלים רלוונטיים.
הקריטריונים לבחירה הם:
* תרומה משמעותית לאורך זמן
* קריטיות להצלחת המשימה / פרוייקט
* מחוייבות גבוהה
* עצמאות
* אחוז גבוה של יוזמות מוצלחות
* חשיבה מקורית
* מומחיות מקצועית והתעדכנות בחידושים
* עמידה ביעדים באופן עקבי במונחי איכות בצוע ועמידה בזמנים
* יחסי אנוש ועבודת צוות

 


 

הנני מעוניינת להשיב לשאלתך בנושא מודל לבחירת עובד מצטיין, אפרט לכך מס' נקודות לפיהם אנו עובדים בארגון שלנו. עיסוקו המרכזי של הארגון הוא מתן שירותים באמצעות 11 סניפים הפזורים בארץ לחברות וארגונים בעלי אופי מגוון.
בארגון שלנו אנו עובדים לפי מס' שיטות אשר מחולקות בהתאם לאופי העובדים שלנו:
א. עובדי הסגל - אחת לחצי שנה מנהלי השירות מוערכים באמצעות משובי הערכה ע"י המנהלים שלהם.
משובי ההערכה בנויים מקריטריונים רבים אשר בעזרתם אנו מעריכים את מנהל השירות כגון: תרומה להרחבת הפעילות אצל הלקוח, מקצועיות, תכנון ארגון ובקרה, מתן שירות ללקוחות, מיומנויות בינאישיות וכו'. בכל קריטריון מפורטים באופן נומינלי קריטריונים נוספים ולכל המשוב יש הערכה כמותית מסכמת.
ב. עובדים שנותנים שירות באתרי הלקוחות - אחת לחצי שנה נשלח מכתב ללקוח אשר בו אני משתפת את הלקוח בבחירת עובד מצטיין מכלל עובדינו אשר עובדים באתר שלו. ההחלטה מתקבלת בשת"פ עם מנהל הסניף שלנו (סניף נותן השירות) והעובד נבחר לפי קריטריונים ברורים כגון: הופעה מסודרת, מקצועיות, יוזמה, התמדה ועוד..., אותו עובד מקבל תעודת הצטיינות אישית ותעודה נוספת אשר מפורסמת לידיעת שאר העובדים באתר ובצירוף פרס כמובן.

 


 

מנסיוני בשנים האחרונות בארגונים שונים הפעלתי שני מנגנונים שונים של עובד מצטיין, מותאמים לארגונים ונסיבות הארגוניות.
במודל האחד היה מדובר על תהליך מובנה בו הוגדר המונח "עובד כוכב". אחת לרבעון המליצו ממונים על עובדיהם שלהם כ"עובדים כוכבים". ועדה המורכבת ממנכ"ל, מנהל איכות, מנהל מפעל ומנהלת מש"א בחרה במספר מוגדר מראש של "כוכבים" מתוך ההמלצות הכתובות. הנבחרים צויינו בטכס חגיגי, קבלו פרס כספי אחיד ותעודת הוקרה.

במודל שני אחת לשנה נבחרים 3 עובדים מצטיינים. הממליצים הם העובדים מחד (הפרמטרים לבחירה מתייחסים לאספקטים חברתיים/מנהיגותיים) והממונים מאידך (הפרמטרים לבחירה נגזרים מתהליך הערכת העובדים ומתייחסים לתפקוד העובדים).
הפרסים היו סוף שבוע זוגי, יום כיף זוגי וכיוצ"ב, ההכתרה היתה טכס חגיג + תעודת הוקרה.

 


 

אצלנו כל שנה מועבר שאלון להמלצות + קריטריונים לבחירה.
השאלון מועבר לכל עובדי הארגון.
לאחר איסוף כל השאלונים מתכנס פורום קבוע הבוחר מתוכם עובדים מצטיינים בתחומים: ייצור ואחזקה.
הדר"כ אנחנו בוחרים עובדים שעשו שיפור יוצא דופן בביצוע של מחלקתם, אם על ידי פיתוח שיטות עבודה, הכשרה של צוות מצויין, הפגנת מוטיבציה ונאמנות יוצאת דופן לארגון וכדומה.
את התהליך מנהלת - מנהלת משאבי האנוש של המפעל.
לאחר הבחירה העובד/ים שנבחר/ו מפורסם + תמונה בעיתון מקומי ומקבל פרס ויוקרה בנשף של המפעל, ממנהל המפעל ומנהלת מש"א.

 


 

אצלנו מתקיים מידי חודש בחירת עובד מצטיין עפ"י הסטנדרטים הבאים:
מנהלי המחלקות בוחרים חבר צוות שאינו ממחלקתם ושעומד בקריטריונים הבאים:
ותק, מקצועיות, איכות השירות, רצון, נכונות, אדיבות, חיוך, הכרת תודה מאורחי המלון וחברי הצוות.
לאחר שנספרים הקולות ע"י מנכ"ל המלון ומנהלת משאבי אנוש, נבחר המועמד הפוטנציאלי.
את טקס חלוקת העובד המצטיין אנו חוגגים בארוחת צהרים לכל חברי הצוות הכוללת הוקרה והענקת תעודה.
אחת שלנה במסיבת העובדים נבחר חבר הצוות המצטיין השנתי שזכה ברוב השבחים, ההוקרה, ועמד בסטנדרטים הרישתיים ומקבל פרס יקר ערך בהתאם.

 


 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

יום שלישי 17 אוקטובר 2017

 

 

   RSS   |   דף הבית   |   יוצרים קשר   |   פרופיל החברה

 

 

איוש, פיתוח כישורי אנוש בע''מ 
יוזמי, מתכנני ומפיקי הכנסים השנתיים לניהול משאבי אנוש והדרכה בישראל
ת.ד. 4052 רעננה  4365716 טלפון: 09-7464264   פקס:09-7464266  דוא''ל:
info@hrisrael.co.il 
    © כל הזכויות שמורות


Powered by Artvision | Truppo Websites