פברואר 2008
גיליון מס'  6


www.hrisrael.co.il

 
 

 מדד הגיוסים של היי קפיטל לרבעון האחרון בשנת 2007:

מחיר שביתת המרצים במוסדות האקדמיים - ירידה באחוז הגיוס
להיי טק באמצעות פעילות באוניברסיטאות

 

email לכותב/ת

מאת: זהר מימון

 

זוהר מימון הוא יו"ר חברת היי קפיטל, המתמקדת בניהול חיצוני  (אאוטסורסינג) של משאבי אנוש, הפרוסה בכל רחבי הארץ והעבירה את פעילות המטה המרכזי שלה לבאר שבע, בשל אמונתה בנגב ורצונה ליטול חלק בפיתוחו. במסגרת פעילותה מעורבת החברה בתהליכי גיוס במגוון רחב של חברות היי טק מהמובילות במשק.

 

בחודשים אוקטובר - דצמבר היווה הגיוס דרך האקדמיה 2% מסך הגיוסים לענף, זאת לעומת נתח של 9% מעוגת הגיוסים להיי טק ברבעון שקדם לשביתה.


מדד הגיוסים של היי קפיטל מבוסס על נתוני אמת הנאספים ונבחנים בקפידה, בשקלול מקורות הגיוס העיקריים, ביניהם: חברות השמה, חבר מביא חבר, אינטרנט ועיתונות, אקדמיה, צבא ועוד, ומספק את תמונת המצב המקיפה, האמינה והמעודכנת ביותר בתחום זה


מדד היי קפיטל, המשקף את אחוזי הגיוס בפועל ברבעון האחרון של 2007 (אוקטובר - דצמבר) בהשוואה לנתונים המצטברים לחודשים ינואר- ספטמבר אשתקד, מציג תהליכים ומגמות בולטים בגיוס להיי טק.
בעידן בו הביקוש לעובדים גובר על ההיצע ומתעצמת התחרות על כוח אדם איכותי, מלמד המדד על מקורות הגיוס האפקטיביים אליהם כדאי למנהלי משאבי האנוש ומנהלי הגיוס בהיי טק להתייחס כדי לייעל את תהליך הגיוס, ומתוכו עולות המגמות הבאות


— חברות ההשמה הינן מקור הגיוס המשמעותי ביותר להיי טק ומהוות 35% מכלל הגיוסים לענף ברבעון האחרון של 2007 (לעומת 36% בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה). אחריהן שיטת

חבר מביא חבר
עם 28% מהגיוסים ברבעון האחרון (לעומת 31% בשלושת הרבעונים הראשונים),
אינטרנט ועיתונות
(מודעות דרושים וקמפיינים,אתרי החברות ומאגרי משרות באינטרנט)- 20% מסך הגיוסים ברבעון האחרון (לעומת 18% בשלושת הרבעונים הראשונים),
גיוס באמצעות פעילות בקמפוסים ובפקולטות הרלוונטיות באוניברסיטאות - 2% ברבעון האחרון (לעומת 5% בשלושת הרבעונים הראשונים) ומקורות גיוס אחרים (צבא, לשכת תעסוקה, ניוד פנימי ועוד)- 15% ברבעון האחרון (לעומת 10% בשלושת הרבעונים הראשונים).


— 
 שיטת הגיוס באמצעות האינטרנט והעיתונות (מודעות דרושים וקמפיינים, אתרי החברות ומאגרי משרות אינטרנטיים) מצויה במגמת עליה מבחינת אפקטיביות הגיוסים (13% ברבעון הראשון, 18% ברבעון השני, 22% ברבעון השלישי ו- 20% ברבעון הרביעי), זאת לעומת הגיוס דרך האקדמיה, המצוי במגמת מעורבת (6% ברבעון הראשון, 2% ברבעון השני, 9% ברבעון השלישי ו- 2% ברבעון הרביעי).

זוהר מימון ואיילת רוט, מנכ"לים משותפים בחברה, רואים בשביתה במוסדות האקדמיים, שהגיעה בימים אלה לסיומה, לצד העונתיות המאפיינת גיוס ממקור זה, כגורמים לירידה בשיעור הגיוסים דרך האוניברסיטאות. לדבריהם: "היבט חשוב, שלא זכה עד כה לסיקור בהקשר לשביתה, הוא השפעתה המכרעת על מועד סיום הלימודים של אלפי סטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה, בדגש על הסטודנטים במקצועות הטכנולוגיים, המשתלבים בתום לימודיהם בתעשיית ההיי טק המקומית.
פועל יוצא מכך, שנותן אותותיו כבר היום, הוא השבירה הצפויה של המחזוריות בה משחררים המוסדות להשכלה גבוהה את הבוגרים אל התעשייה".
עוד הם מציינים, כי: "בימים כתיקונם מתבצעת עיקר הפעילות למשיכת מועמדים בשלהי שנה"ל (אפריל - מאי) והגיוסים המשמעותיים מתקיימים בחודשי הקיץ, עם סיומה. שבירת המעגל צפויה לגרום פגיעה קשה לתעשייה המסתמכת על מחזוריות זו ונזק כספי חמור לקופת המדינה".

את העלייה בגיוס דרך האינטרנט, מסבירים המנכ"לים בהיי קפיטל בהפיכתו לכלי נפוץ ומקובל לחיפוש עבודה: "כיום שולחים מועמדים רבים קורות חיים דרך מאגרי ואתרי המשרות הרבים שמציע האינטרנט, כשבמקביל פונים אליו גם ארגונים לצורך איתור מועמדים: פלטפורמת הweb 2.0 מביאה עימה כלים חדשניים לחיפוש עובדים פוטנציאליים דרך הפורומים והבלוגים השונים.
בנוסף, שימוש של חברות וארגונים ברשתות חברתיות כמו linkedin מהווה חלון הזדמנויות ליצירת רישות חברתי והגדלת מעגלי החברים, שיכולים להפוך בקלות למועמדים להעסקה".


— 
 ברבעון האחרון של 2007 מסתמנת ירידה באחוז הרלוונטיות של קורות החיים המתקבלים בחברות: בתקופה זו נמצאו 37% מקורות החיים שנשלחו על ידי כלל מקורות הגיוס כעונים לדרישות הפרופיל של המשרה, נקלטו במאגרי החברות ונרשמו על פי המקור ממנו נשלחו, זאת לעומת רלוונטיות של 40% מקורות החיים שהתקבלו בשלושת הרבעונים של השנה.
ובתוך כך, ירידה בקורות החיים הנשלחים על ידי חברות השמה ונמצאים רלוונטיים (42% ברבעונים השני והשלישי של 2007 לעומת 38% ברבעון הרביעי של השנה) וירידה ברלוונטיות קורות החיים המתקבלים ממקור הגיוס אינטרנט ועיתונות (35% ברבעון השלישי של 2007, לעומת 32% ברבעון האחרון לשנה).


—  קיימת מגמת עלייה בכמות קורות החיים הקיימים במאגרי החברות, שנשלחים מטעם האקדמיה: (21% ברבעון הראשון, 22% ברבעון השני, 39% ברבעון השלישי ו- 45% ברבעון הרביעי), אשר מצביעה על כך שסטודנטים ובוגרים שולחים את קורות חייהם במגוון ערוצים, ולא רק דרך פעילויות גיוס באקדמיה.


— 
 מבחינת הסיכוי של מועמד שהגיע לשלב משמעותי ראשון בתהליך הגיוס (לרוב ראיון טלפוני או פרונטלי) לקבל הצעת עבודה, מציינים המנכ"לים בהיי קפיטל: "סיכוי מועמד שנשלח מטעם האקדמיה הוא הגבוה ביותר, עובדה המעידה על איכות המועמדים המתחילים את התהליך, אך קיימת מגמת ירידה במקור גיוס זה: 28% בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה לעומת 23% ברבעון האחרון".

מקור הגיוס השני בדירוגו מבחינת איכות המועמדים הוא מקור "חבר מביא חבר", בו עומד הסיכוי של מועמד אשר התחיל תהליך גיוס לקבל הצעת עבודה, על 17%.


— 
 בהיבט השלבים בתהליך הגיוס: את שלב הראיון המקצועי עברו בממוצע 55% מהמועמדים ברבעון האחרון של 2007 (למול 52% מהמועמדים בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה), ואת שלב
הראיון ההתנהגותי עברו בממוצע 68% מהמועמדים.
זאת לעומת שלבים אחרים בתהליך, כמו ראיונות ממליצים וסינון טלפוני ראשוני, המתאפיינים באחוזי מעבר גבוהים יותר.


לסיכום המגמות העולות ממדד היי קפיטל ותמונת הגיוס בהיי טק מציין זוהר מימון: "עם עליית הביקוש לעובדים במקצועות ההיי טק, שיש הרואים בה חזרה לימי ה"בועה" של שנות ה- 90', שעה שהיצע כוח האדם הקיים קטן עקב בריחת מוחות לחו"ל לצד שבירת מחזוריות הצטרפות הבוגרים לתעשייה, צפויה להתגבר מגמת יצירתיות בגיוס כח אדם.

חברות וארגוני היי טק המבקשים לצרף לשורותיהם עובדים חדשים יעצימו את התחרות על כח אדם

פוטנציאלי ואיכותי וישכללו את טכניקות הגיוס הקיימות".


מימון מדגיש, כי: "את התעוררות השוק והעשייה החיובית ראוי לתעל גם לכיוון של יצירת שיתוף פעולה בין האקדמיה לתעשייה, כשותפות גורל וכאחראיות יחד לעתיד דור המחר בהיי טק הישראלי".

בהקשר זה הוא אף נותן דוגמא אישית בפעילות החברה: "בתחום זה, הבלעדי להיי קפיטל, אנו מתמקדים ביצירת גשרים הכרחיים בין משאבי האנוש המעולים של האקדמיה לבין עולם העסקים ומקדמים הקמת וניהול פלטפורמות לקשרי תעשייה - אקדמיה בטכניון, אוניברסיטת בן גוריון ומוסדות אקדמיים מובילים נוספים. קשרים אלה מאפשרים לשתי המערכות למקסם ערוצי עשייה קיימים ולפתח יחד אפיקי צמיחה חדשים".

 

 

 

 

 

 

 
 
הניוזלטר משאבי אנוש ניהול הגיוס, יוצא לאור על ידי איוש פיתוח כישורי אנוש בע"מ מו"ל הירחון משאבי אנוש (1988), יוזמי ומארגני הכנסים השנתיים של מנהלי משאבי אנוש ומנהלי ההדרכה בישראל www.hrisrael.co.il
הניוזלטר מופץ חינם.
מנכ"לים משותפים:
עורכת: 
גרפיקה:
שירות לקוחות:

מחשוב ודיוור:

מודעות ופרסום בנרים במערכת:
נאוה אלדר: nava@hrisrael.co.il   חנוך סדן: chanoch@hrisrael.co.il
נאוה אלדר

ארטויז'ן

סיגל ברק: sigal@hrisrael.co.il
אילן רהב: ilan@hrisrael.co.il
 hrinfo@hrisrael.co.il

הסכם לשיתוף פעולה עם:
ERE Media (www.ere.net), the leading online provider of information and networking opportunities for recruitment and HR professionals

מען למכתבים: איוש פיתוח כישורי אנוש בע"מ
ת.ד. 3202 הרצליה, 46104
טלפון (רב קווי) 09-7464264

כל הזכויות שמורות ©  שמירה על פרטיות
ארטוויז'ן | Quickyweb