lemida-veadracha-new

 

מרץ 2010
גיליון מס'  3

http://www.hrisrael.co.il

 

 

 

 

הכנס השנתי ה - 17 הדרכה ולמידה בארגונים בישראל

8, 9 ביוני 2010 מלון כפר המכביה

 


   

לקוראים שלום,

 

מקצוענות (Professionalism). כולנו יודעים שחשוב להיות מקצוען כדי להצליח ולהגיע להישגים. ארגונים רבים אף מחשיבים את המקצוענות כערך מרכזי בתרבות הארגונית שלהם, כדרך להגיע להישגים פיננסים מרשימים. אך מה הכוונה בלהיות מקצוען? כיצד המקצוענות באה לידי ביטוי? אם חושבים על דרך השלילה אפשר לומר מה אינו נחשב מקצוענות: כל מקצוע הוא פרקטיקה הדורשת ידע ספציפי. לכן, מי שאינו בעל הידע הספציפי סביר שיצור תוצאה שלא התכוון אליה. התגובה אליה תהיה מן הסתם תגובה שלא ביקש להשיג וכך זה ימשיך ויצור לאורך זמן תוצאה של "ליד" (ע"ע תגובת צדי צרפתי למתמודדים בכוכב נולד) שהיא כידוע המתכון הבטוח לתסכול תמידי.

 

אם כך, להיות מקצוען מחייב להיות בעל ידע ספציפי המאפשר העברה מדויקת של תוכן כלשהו המשיג תוצאה רצויה. אנו, באמצעות ניוזלטרים אלה שואפים לפתח את המקצוענות שלנו, לתת ביטוי לערך המקצוענות, לחזק את הקשר בין אנשי קהילת ההדרכה והלמידה בארץ ולפתח באופן מתמשך את התחום בנושאים המעסיקים את כולנו ברמה המעשית היומיומית. הדבר מחייב את כולנו, כמובן, לדאוג, שהתכנים שאנו משתפים יהיו מדויקים ככל האפשר, נסמכים על ידע רב ונסיון וכתובים בשפה ברורה ובגובה העיניים.

 

בהזדמנות זו אני שמח לבשר לכם שאנו שוקדים בימים אלה על הפקת ניוזלטר ייחודי ומרתק שיוקדש לנושא כניסה לתפקיד שהוא אחד מהנושאים הכי חמים כיום בעולם ההדרכה.

 

אז... אם יש לכם רעיונות, הגיגים, הארות, תכנים ואתם רוצים לקחת חלק בפרוייקט חווייתי זה אנא צרו עימי קשר בהקדם.

 

ועוד דבר קטן לסיום, אהבתם את הניוזלטר הנוכחי? נשמח אם תשתפו גם אחרים בפייסבוק – כדי שמי שעדיין לא מכיר יוכל לקחת חלק בתהליך "המקצוענות" של כולנו (איך עושים? מעתיקים את הקישור ומדביקים בשורת Link ב News Feed)

 

                                   חג אביב שמח!

 

                                                                                 שלכם

 

 רם אבידן                           

                                       

 


 

מה בגיליון

 

מנהלים הדרכה בארגון - מה שהיה לא יהיה  מאת: מיכל פריד

מתמקצעים בפיתוח הדרכה - Blend in with Web 2.0: שילוב כלי web 2.0 בתמהיל למידה  מאת: מיה שרון

שאלנו את המקצוענים - הפקת תועלת מקסימאלית מהכשרות מנהלים  מאת: אלון אפשטיין

ראש בראש - פרמטרים להשוואה בין כלי EPSS  מאת: ערן גל, עזרא סילברמן

משיגים פחות ביותר - ה - UDUTU האם קיים מחולל לומדות חינמי ברשת?  מאת: יפית גרגה

יוצרים ומשפיעים - שלושה חודשים לכנס, וההכנות בעיצומן  מאת: גדעון זילר

תיבת הידע - האתגרים והפתרונות של עולם ההדרכה לקראת 2010  מאת: ד"ר אורית בר


כולכם מוזמנים לכתוב, להגיב, לשאול ולתרום לשיח המקצועי.

 

 

 

 

מנהלים הדרכה בארגון

 

 

email לכותב/ת

מה שהיה לא יהיה

 

מיכל פריד, מנכ"ל שמיים מערכות הדרכה.

 

תארו לכם, מנהלי הדרכה יקרים , שאתם יושבים מול המנכ"ל ואומרים לו, כי שילוב מערכת LMS בארגון תחסוך לו מאות אלפי שקלים. איזה מנכ"ל לא יעמוד בפיתוי?

כמובן, המנכ"ל ישאל - איך זה יקרה?

תוכלו לתת כמה תשובות. התשובה השכיחה היא כי LMS מייעל את עבודתה האדמיניסטרטיבית של מחלקת ההדרכה. זה נכון מאוד, אבל לא נימוק מספיק.

האם LMS בא רק כדי לשחרר את מנהלי ההדרכה מעבדותם של הדוחות הידניים ודוחות הנייר?

בכלל לא. זה רק הבונוס.

העיקר הוא האפשרות שLMS נותן לארגון לנהל תהליכים שקודם לכן לא נוהלו כלל או שנוהלו בעבודה סזיפית וקשה.

 

המשך המאמר...


 

 

מתמקצעים בפיתוח הדרכה

 

 

email לכותב/ת

Blend in with Web 2.0: שילוב כלי web 2.0 בתמהיל למידה


מיה שרון מפתחת הדרכה בכירה, ג'ון ברייס הדרכה.

"Technology makes the world a new place"

 פתגם עממי

 

הבלנדר כבר מזמן עובד שעות נוספות בעולם ההדרכה הארגוני. הוא מערבל לנו למידה פרונטאלית מסורתית עם אובייקטי למידה מתוקשבים, הוא מערבב לנו תהליך חניכה מעשי בשטח יחד עם לומדה מתוקשבת, הוא משקשק לנו פתרונות EPSS במערכות הארגוניות לצד ערכות למידה מודפסות ועוד ועוד. לפעולת הבלנדר הזו אנו קוראים Blended Learning, קרי תמהיל שיטות הדרכה.

בכתבה זו אציג מספר כלים וטיפים לבניית תמהיל שיטות הדרכה כללי ואתמקד בבניית תמהיל שיטות הדרכה הכוללות כלי web 2.0. מה ההבדל בין התמהילים האלו? הדברים נעשים מורכבים כשאנו מכניסים כלי הדרכה מבוססי web 2.0 אשר מוכוונים לסגנון למידה מעט שונה מהסגנון המסורתי אליו הורגלנו. בהגיענו לדוכן המשקאות בקניון הקרוב לביתנו, מה ההבדל בעצם בין שיק קלאסי של בננה, תמרים וחלב, לבין שיק אנרגטי חדשני המורכב מתפוז, סלק, קיווי ותפוח? בואו ניקח שלוק ונראה איך זה עובד...

 

 

המשך המאמר...


 

 

שאלנו את המקצוענים

 

 

 email לכותב/ת

הפקת תועלת מקסימאלית מהכשרות מנהלים

 

אלון אפשטיין, מנהל הפיתוח של להב, הפקולטה לניהול אוניברסיטת תל-אביב.

 

אחד האתגרים המשמעותיים ביותר שאנשי הדרכה ומשאבי אנוש מתמודדים עימם, הוא מדידת התועלת והתפוקות הנובעות מהשקעה בפיתוח ההון האנושי. השלב הראשון בהגברת האפקטיביות של תהליכי למידה בארגון ויצירת תודעה להשפעות תהליכי פיתוח מנהלים על תוצאות עסקיות של הארגון, הוא יצירת תהליכי למידה הדדיים בהם מדגישים את אחריותו של הלומד עצמו. לומדים אשר לוקחים על עצמם חלק מהאחריות להצלחת תהליך הלמידה, יהיו מעורבים יותר ויצליחו ליישם ביתר אפקטיביות את מה שלמדו במסגרת תפקידם בארגון.

 

למידה ושיפור הינם תהליכים המתמשכים לאורך החיים, ועל מנהלים ששואפים למצוינות מוטל האתגר למנף את עצמם, ואת הידע והמיומנויות שברשותם באופן תמידי ואינטנסיבי.

תפיסה נפוצה בה נתקלים לעיתים קרובות כשמתחקרים מנהלים בהגיעם לתכניות ניהול והכשרה היא, מה שאני מכנה, תפיסת ה"צ'ופר". מנהלים רואים בתכניות פיתוח והכשרה אליהם הם נשלחים מטעם הארגון שבירת שיגרה, מסגרת ממנה צריך בעיקר ליהנות ואם בדרך אפשר לקבל רעיונות חדשים, אז למה לא? תפיסה זו מובילה לעיתים קרובות לתדמית של "nice to have", ולהפקת תועלת מינורית מתהליך הלמידה.

המשך המאמר...


 

 

ראש בראש

 

 

email לכותב/ת

 

email לכותב/ת

פרמטרים להשוואה בין כלי EPSS

 

 

ערן גל: מנהל תחום למידה מתוקשבת וטכנולוגיות הדרכה, פלאפון תקשורת.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

עזרא סילברמן, יועץ למידה אי לרנינג.

 

 

 

 

 

 

 

 

עולם טכנולוגיות ה- EPSS הוא עולם ישן-חדש המקבל תאוצה בשנים האחרונות. עזרא סילברמן בדק שלושה מוצרים נפוצים: UPK, Composica ו- EGLUE

             המשך המאמר...


 

 

משיגים יותר בפחות

 

 

email לכותב/ת

ה   

האם קיים מחולל לומדות חינמי ברשת?

 

        

יפית גרגה, מפתחת מולטימדיה, ג'ון ברייס הדרכה

 

נכון שהשאלה הזו מפתיעה גם אתכם? בטח חלקכם ספקנים גם אחרי קריאת שורה זו ובצדק!

הייתכן וקיים מחולל חינמי איכותי ברשת?

המשך המאמר...


 

 

יוצרים ומשפיעים

 

 

email לכותב/ת

הכנס השנתי ה - 17 הדרכה ולמידה בארגונים בישראל יצא לדרך


גדעון זילר מנכ"ל אי-לרנינג.

 

שלום לכולם,

 

שלושה חודשים לכנס, וההכנות בעיצומן. השבוע השלמנו קבלת הצעות לכנס בעקבות פרסום הקול קורא ומנהלי המושבים, האל-כנס והיריד בוחרים את ההצעות שאותם כולנו נזכה לראות בכנס.

תודה לכל המציעים, ההצעות המגוונות שהצעתם יבנו את תכני הכנס השנה ויבטיחו לנו כנס מקצועי.

 

במקביל אנו מפרסמים החודש את סקר מנהלי הדרכה 2010 ואת סקר קהילת הדרכה 2010. סקר קהילת ההדרכה הוא סקר ותיק שזו שנתו החמישית ואילו סקר מנהלי ההדרכה שהחל בשנה שעברה יורחב ויעובה השנה על מנת לספק לכל אנשי המקצוע בעולם הלמידה הארגונית תמונה עדכנית ומלמדת על התעשייה שלנו.
סקר המנהלים של שנה שעברה, בו לקחו חלק 30 מנהלי הדרכה, השפיע רבות גם על מנהלים שענו לסקר וגם על אחרים שעיינו בדוח שיצא בעקבותיו. מנהלים רבים שינו מדיניות בעקבות תוצאות הסקר וההשוואה האישית שלהם ל- benchmark הישראלי והעולמי. אחרים הציגו את נתוני הסקר בפני הנהלות הארגונים שלהם, ניתחו והישוו את המגמות המרכזיות של הסקר לאלו המתרחשות אצלם בארגון והפכו למעשה את הסקר לכלי ניהולי תומך החלטות וגוזר מדיניות ואסטרטגיה של הלמידה הארגונית.

 

השנה ינוהלו שני הסקרים במקביל, סקר המנהלים יתרחב לכמות גדולה משמעותית של מנהלים, ותוצאות הסקר יחולקו לפי סקטורים מרכזיים של המשק על מנת לחדד את האבחנה ולחזק את יכולות מנהלי ההדרכה ללמוד מתוך הנתונים שיצטברו.

אנחנו חוזרים ומזמינים את מנהלי ההדרכה לקחת חלק במילוי הסקר ובתדריכים שיתקיימו עם פרסומו.

 

להתראות בפינה הבאה, וחג אביב שמח

 

נאוה חנוך וגדעון

 


 

 

תיבת הידע

 

 

email לכותב/ת

האתגרים והפתרונות של עולם ההדרכה לקראת 2010

 

ד"ר אורית בר, חברת STEPS - מודלים ניהוליים.

 

השנה האחרונה בעשור הראשון של המאה ה 21 בפתחנו. המשבר העולמי שפקד אותנו בשנה החולפת הציב בפני עולם ההדרכה אתגרים חדשים הן ברמת התוכן והן ברמת מהירות ויעילות ההטמעה בסביבה משתנה. אתגרים אלה האיצו את המאמצים למציאת פתרונות הדרכה חדשים מתאימים. מפתחי הדרכה מחפשים היום דרכים ליצור הדרכה בעלויות נמוכות יותר ובעלויות שימוש נמוכות יותר. פתרונות ההדרכה החדשים צריכים להתמודד עם מגמות כמו: גלובליות, שונות ורב תרבותיות, לתת מענה הולם לכניסתו של דור הY לעולם העבודה, כל זאת לצד האתגר שביצירת התנסויות שיאפשרו להקטין את הפער ואת הזמן בין תהליך ההדרכה ליישומו בעולם שמשתנה כל הזמן.

כדי לקדם את תהליכי הלמידה וההדרכה בארגון כדאי לשים לב למגמות העולמיות בתחום זה. על פי ASTD -The American Society for Training and Development , ההדרכה המסורתית תלוית מקום וכיתה - הולכת ומצטמצמת ואנו עדים להרחבה משמעותית בתהליכים של למידה מרחוק ולמידה לא פורמאלית. בשנת 2008 כשליש מתכני הלמידה הועברו באמצעות למידה מרחוק- מגמה שהולכת וגוברת כל הזמן. במקביל קיימת צפייה לגידול של כ 56% בתהליכי למידה לא פורמאליים במהלך שלושת השנים הבאות (ASTD 2009).

המשך המאמר...


 

 
 

בקרו באתר:

www.hrisrael.co.il

ירחון משאבי אנוש

הגיליון החדש


 

 





ירחון משאבי אנוש -

זה הרבה יותר מירחון

 

 


 
toolbar powered by Conduit
הניוזלטר משאבי אנוש הדרכה ולמידה, יוצא לאור על ידי איוש פיתוח כישורי אנוש בע"מ מו"ל הירחון משאבי אנוש (1988), יוזמי ומארגני הכנסים השנתיים של מנהלי משאבי אנוש ומנהלי ההדרכה בישראל www.hrisrael.co.il
הניוזלטר מופץ חינם.
מנכ"לים משותפים:
עורכת: 
עורך מקצועי:
שירות לקוחות:

מחשוב ודיוור:

מודעות ופרסום באנרים במערכת:
נאוה אלדר: nava@hrisrael.co.il   חנוך סדן: chanoch@hrisrael.co.il
נאוה אלדר

רם אבידן: ram.avidan@gmail.com
סיגל ברק: sigal@hrisrael.co.il
אילן רהב: ilan@hrisrael.co.il
 hrinfo@hrisrael.co.il



מען למכתבים: איוש פיתוח כישורי אנוש בע"מ
ת.ד. 3202 הרצליה, 46104
טלפון (רב קווי) 09-7464264

כל הזכויות שמורות©  שמירה על פרטיות
Powered by Artvision | Truppo Websites