lemida-veadracha-new

 

יוני 2010
גיליון מס'  4

http://www.hrisrael.co.il

 

   

לקוראים שלום,

 

 

המציאות העסקית הדינאמית כיום מחייבת כל ארגון להיות מוכן למול איומים מחד והזדמנויות מאידך. במציאות כזאת, כל ארגון המבקש להשיג את יעדיו העסקיים חייב להיות מסוגל להגיב במהירות לשינויים, להתעדכן באופן מתמשך בחזית הידע ולפתח יכולות למידה מתאימות התומכות בהתמודדות יעילה ואפקטיבית עם מצבים בלתי צפויים. ההתפתחויות המואצות כמעט בכל תחומי החיים בשנים האחרונות והחשיפה של כל אחד מאיתנו לכמויות המידע האדירות המועברות באמצעי המדיה השונים (אינטרנט, טלביזיה, עיתונים וכולי) מחייבת אותנו להיות מעורבים יותר ולמצות היטב את פוטנציאל הלמידה שלנו כדי להתמודד עם תחומים רבים בכוחות עצמנו, הן בחיים הפרטיים והן בעולם העבודה.

 

התפתחויות אלה גם משפיעות על תפיסת האחריות על הלמידה.

האחריות על הלמידה, שמסורתית היתה מופקדת בידי מנהלי ההדרכה – מתרחבת.

הציפייה ממנהלי ההדרכה, כמי שמחוללים, מובילים ומטמיעים תרבות למידה בארגונים היא, שהם גם יטמיעו את התפיסה, שבסופו של יום האחריות על הלמידה היא של העובד.

בשוק עבודה, שמאופיין בניידות גבוהה, במעברי קריירה ותפקידים, כאשר קצב השתנות הידע והטכנולוגיות לא מאפשר מרחב המתנה וגורם הזמן הופך לקובע – על אחת כמה וכמה שהשותפות באחריות על הלמידה הכרחית.

עובדים שלא ישקיעו ביוזמתם בהתפתחותם המקצועית, ישארו מאחור. העובד – האדם – הינו ארגון עסקי לכל דבר ובאינטרס שלו להעלות את ערכו.

ככל שהיצע הערך שלו רב יותר – כך גם פוטנציאל התרומה שלו לארגון וגם סיכוייו להתקבל לתפקידים, להתקדם ולהיות מתוגמל – טובים יותר.

מנהלי ההדרכה אם כן, גם מחויבים להשקיע בעצמם, בהעלאת ערכם המקצועי, עבורם ועבור הארגון שבו הם לומדים וגם בהעלאת ערכם המקצועי של כלל עובדי הארגון, ובנוסף, כחלק מתרבות הלמידה בארגון להטמיע את התפיסה החדשה, המתקדמת, שאחריות על הלמידה הינה אישית.

ארגונים בוחנים כל העת את הנחות הייסוד שלהם לגבי מהי למידה אפקטיבית וכיצד ניתן להשיגה בקצבים ששוק העבודה כיום מכתיב.

הדברים גם נכונים לגבי הארגונים הגלובליים אשר להם בנוסף, מאפיינים נוספים של שפה, תרבות ועוד.

 

מה שמביא אותנו להציג את המדור החדש שלנו העוסק בהדרכה גלובלית. במסגרת מדור זה נרצה להציג דילמות, מודלים, טיפים וסיפורי מקרה של פרטים וארגונים "לומדים" הפועלים בסביבה הגלובלית ואשר נדרשים תדיר לבחון את הנחות היסוד שלהם לגבי יצירת תהליכי למידה אפקטיביים והתאמתם לסביבה העסקית.

 

בהזדמנות זו, אני רוצה לבשר לכם על שני ניוזלטרים מיוחדים שאנו כבר עמלים על הפקתם ושיצאו בתקופה הקרובה: הראשון עוסק בנושא סדר היום בעולם ההדרכה והשני בנושא כניסה לתפקיד. פרטים נוספים - בהמשך...

 

מקווים להפגש עם כולכם בכנס ההדרכה

 

                                                                                 שלכם

 

 

 

נאוה אלדר   רם אבידן                           

                                       

 


 

מה בגיליון

 

מנהלים הדרכה בארגון - איך קורס נולד? מאת: יפית מצא, אפרת שכטר, ד"ר יצחק צחי בן ציון, ד"ר איתן וירטהיים

מתמקצעים בפיתוח הדרכה - 11 שלבים לפיתוח לומדה מאת: הילה בורוכוב

שאלנו את המקצוענים - לא על התוכן לבדו – הדרכה כאסטרטגיה ברת-קיימא מאת: ד"ר אורית בר

הדרכה גלובלית - כיצד לקבל תוצאות מהצוותים במזרח אירופה מאת: טניה ברוש

משיגים פחות ביותר -  EDMODO כלי שיתוף קבוצתי מאת: שרון רוזנר

יוצרים ומשפיעים - המנגינה של גדעון זילר בסרט מאת: נאוה אלדר חנוך סדן גדעון זילר

תיבת הידע - מצגות ממוחשבות – עזר או כנגדו? מאת: ד"ר רחל המאירי

סקר ההדרכה השנתי


כולכם מוזמנים לכתוב, להגיב, לשאול ולתרום לשיח המקצועי.

 

 

 

 

מנהלים הדרכה בארגון

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

איך קורס נולד?
קורסי ניהול לרופאים מנהלי מחלקות חדשים בבתי-חולים –
האתגר והגשמתו

 

יפית מצא , אפרת שכטר, בית הספר לניהול מחלקת הדרכה ופיתוח מנהלים חטיבת משאבי אנוש שירותי בריאות כללית.

ד"ר יצחק צחי בן ציון, מרכז רפואי סורוקה לנגב.

ד"ר איתן וירטהיים, אגף רפואה, חטיבת ביה"ח ,שירותי בריאות כללית.

 

שירותי בריאות כללית רואה בניהול מקצוע וכלי להעצמה אישית ומוסדית יחד עם קידום איכות ומצויינות בעשיה הרפואית. מתוך תפיסה זו הוקם בארגון בי"ס לניהול בו מוכשרים מנהלים מדרגים שונים ממקצועות רבים.

 

במסגרת בית הספר לניהול פותחה תוכנית ייחודית לרופאים מנהלי מחלקות, אשר זכתה להצלחה. מובאת להלן סקירה ראשונית על התכנית.

המשך המאמר...


 

 

מתמקצעים בפיתוח הדרכה

 

 

email לכותב/ת

11 שלבים לפיתוח לומדה

 

הילה בורוכוב, מפתחת הדרכה בתחום טכנולוגיות למידה, ג'ון ברייס הדרכה.

 

בין אם אתה ספק הדרכה, מפתח הדרכה בארגון או לקוח, תוכל להפיק ממאמר זה את השלבים המתאימים לך וגם לקבל נקודת מבט כללית ולהכיר את הצדדים הנוספים בתהליך פיתוח הלומדה.

 

מאמר זה מתרכז בפירוט השלבים בפיתוח לומדה, כאשר ההנחה היא שהלומדה מהווה את פתרון ההדרכה ההולם אל מול הצורך שעלה.

 

המשך המאמר...


 

 

שאלנו את המקצוענים

 

 

email לכותב/ת

לא על התוכן לבדו – הדרכה כאסטרטגיה ברת-קיימא

 

ד"ר אורית בר, חברת STEPS - מודלים ניהוליים.

 

בעידן שבו ידע משתנה במהירות, למידה והדרכה הם מהכלים המרכזיים לבנית יכולת ארגונית, התחדשות ושמירה על יתרון תחרותי. למרות זאת מנהלי ומפתחי הדרכה רבים מתלוננים על מיצוב נמוך של ההדרכה בארגון ועל חוסר שיתוף פעולה. לטענתם, הארגון אינו מבין מספיק את ערך ההדרכה ובמקרים רבים עובדים ומנהלים רואים בהדרכה בזבוז זמן או במקרה הטוב צורך בעל עדיפות נמוכה. באחת ממחלקות פיתוח ההדרכה באחד הארגונים בהם ביקרתי בשנה האחרונה, הביעו בפני מנהלי ההדרכה את תחושות התיסכול שלהם. ממצאי סקר פנימי שהם ערכו בנושא ההדרכה העלה, שהמנהלים בארגון ראו את תפקיד מחלקת ההדרכה בעיקר בתחומים של הזמנת מרצים, כיתות ועזרים טכניים לפעילויות ואירועים פעולות הדרכה שיזמה ופיתחה מחלקת ההדרכה ניתפסו במקרים רבים כאילוץ ונימצאו בתחתית סדר העדיפויות. סמנכ"ל ההדרכה הסביר את המימצאים ואמר שמקורם בתיקשור לא נכון של ההדרכה בארגון.

 

פתרון הממוקד בתיקשור והעברת המסר הוא חלקי בלבד. שינוי בתפיסה, שיתוף פעולה מצד עובדים ומנהלים ומיצוב מחדש של ההדרכה בארגון והפיכתה לחלק מהתפיסה האסטרטגית, כרוך במהלך עמוק הרבה יותר של בניית תרבות של למידה. תרבות כזו, תיצור בסיס לקבלה של ההדרכה כערך אסטרטגי ותגביר את האפקטיביות של פעולות ההדרכה. במאמר זה אסקור את האתגרים העומדים בפני מפתחי ומנהלי הדרכה בדרך ליצירת תרבות של חשיבה ולמידה כערך בר-קיימא.

המשך המאמר...


 

 

הדרכה גלובלית

 

 

email לכותב/ת

 

כיצד לקבל תוצאות מהצוותים במזרח אירופה

 

טניה ברוש, מנכ"ל CEEexperts.

 

גילי חזרה מהנסיעה למולדובה עייפה ומאוכזבת: זה היה ביקורה החמישי בקישינב, בירת מולדובה, בארבעה חודשים אחרונים מאז שהיא קיבלה על עצמה לנהל שני צוותי פיתוח במולדובה. החבר'ה הצעירים שם ללא ספק מוכשרים ועושים עבודה טובה אבל הזמן שהיא משקיעה בלנהל אותם כפול ממה שהיא ציפתה. והרי זה לא התפקיד היחיד שלה: יש לה צוות כאן בארץ והיא צריכה להביא תוצאות כאן.

עוד בביקורה השני חשבה שהיא סגרה את כל הפינות עם שני ראשי הצוותים המקומיים. היא הראתה להם דוגמאות של תוכניות עבודה, הסבירה להם מה מצפים מהם, תיאמה איתם שידברו פעם ביומיים כדי לראות שהדברים מתקדמים.

 

מאז עברו שלושה חודשים: תוכניות עבודה אין ולא נראה שהם מבינים בכלל מה זה לעבוד לפי תוכנית עבודה. כמה פעמים היא קיבלה דיווח מהצוות שלה שהאנשים שם פשוט לא נמצאים בעבודה באמצע היום כדי לענות על השאלות. כשהיא מדברת איתם הם מסכימים לכל דבר שהיא אומרת ואז לא עושים את זה. ובנוסף, היא עדיין לא מבינה מה רמת האנגלית שלהם: הם יודעים להביע את עצמם באנגלית אבל לעיתים קרובות יש לה תחושה מוזרה שהם לא מבינים אותה כשהיא מדברת. היא שאלה אותם לגבי זה כמה פעמים ותמיד קיבלה תשובה לא מרגיעה " איטס או.קיי".

 

עכשיו היא תוהה מה עוד אפשר לעשות כדי שיתחילו "לדלבר" כמו שאומרים אצלם או, במילים אחרות, שיתחילו להביא תוצאות.

             המשך המאמר...


 

 

משיגים יותר בפחות

 

 

email לכותב/ת

 

שרון רוזנר, מפתחת הדרכה מתוקשבת, ג'ון ברייס הדרכה.

 

תתארו לכם שהייתם יכולים לנהל פרויקט דרך הרשת?

 

מסתבר – שגם זה אפשרי... ועוד בחינם.

 

Edmodo הינה סביבה מיקרו בלוגית הדומה לבלוג המוכר אך שונה במהותה בכמות התוכן שניתן להעלות בה (מספר תווים מוגבל, גודל קובץ קטן יחסית וכו'). סביבה זו עוצבה כסביבת למידה המאפשרת שיתוף מידע בין מנחה וחברי קבוצה. בעידן המידע של היום בו שיתוף המידע הפך לדרך חיים, אנו מוצאים את הצורך לחלוק ולהעביר מידע עם עמיתינו. המהות בבניית סביבה זו היא לצאת מתחום הלמידה המסורתי ולשלב כלים טכנולוגיים מוכרים בלמידה.


הסביבה מקדמת שיתוף באמצעות כלים עדכניים כגון, טוויטר, דואר אלקטרוני והודעות טקסט סלולאריות. הסביבה מאפשרת ליצור קבוצה פרטית בה ניתן לנהל פרויקטים באמצעות הכלים הקיימים בה: שליחת הודעות, תגובות, קישורים, קבצים, תזכורות, ניהול יומן, מטלות וסקרים.
היתרון המשמעותי של Edmodo מתבטא בכך שאין צורך להוריד תוכנה ולבצע התקנה. הסביבה הינה אינטרנטית והגישה אליה באמצעות שם משתמש וסיסמה בלבד. חברי הקבוצה נהנים מסביבה שיתופית חינמית ופרטית המיועדת רק להם. המנחה יכול לתת את הסיסמה לקבוצה שיצר רק למי שירצה. ניתן להשתמש בסביבה לפי הצורך האישי המתאים לקבוצה או לפרויקט רלוונטי.

המשך המאמר...


 

 

יוצרים ומשפיעים

 

 

email לכותב/ת

המנגינה של גדעון זילר בסרט

 

לכבוד

גדעון זילר

יו"ר e – learning

יו"ר כנס ההדרכה השנתי ה – 17

 

גדעון היקר!

 

איש לא היה מיטיב כל כך, כמוך –

לבטא את מה שאנחנו חושבים ומרגישים...

עדיין מוקדם קצת להגיד

אחרי הכל הכנס הוא בשבוע הבא...

אבל, אנחנו שייכים לאלה, שתמיד אומרים, שלהשמיע דברים טובים זה תמיד טוב! תמיד בזמן.

אז אנחנו מבקשים להשמיע לך מנגינה אנושית, את זאת שאתה הכי אוהב (אתה מוזמן לזמזם אותה...)

מנגינה שנוצרה תו אחר תו במשך השנתיים שעשינו יחד בהרמוניה!

מנגינה ארוכה ומתמשכת שמסתכמת ביצירה מקצועית מקסימה, של מאות מנהלי הדרכה!

...שאדם אחד מוכשר מנצח עליה.

 

נאוה אלדר חנוך סדן

 

הקליקו ותשמעו בעצמכם!

 

 

גדעון זילר יו"ר הכנס – לקראת הכנס

 

תכנית כנס הדרכה בקובץ אחד (PDF)

תכנית כנס הדרכה בקובץ אחד (FLASH)

 

 

טופס רישום לכנס


 

 

תיבת הידע

 

 

email לכותב/ת

מצגות ממוחשבות – עזר או כנגדו?

 

ד"ר רחל המאירי, הדרכת מנהלים.

 

קיימים חוגים הרואים במצגות הפאור פוינט חלק בלתי נפרד מהצגת נושא. מולם הולכת וגדלה האסכולה הטוענת כי מצגות ממוחשבות גורמות לרדידות, פוגעות בשטף הצגת הדברים ומבזבזות זמן יקר שעדיף להקדישו למחשבה על המסר המילולי ולתכנונו.

 

אכן, מצגת עלולה לסרבל את שטף ההרצאה. היא עלולה להיות גורם המסיח את תשומת הלב מהדובר, הגיבור המרכזי באירוע. הקהל עלול להתאמץ להעתיק או לפחות לקרוא בתשומת לב את הכתוב וכך יפוצל הקשב בין המצגת לדובר.

העניינים מסתבכים כאשר הדובר והמסרים המוצגים על השקף אינם נמצאים בהלימה – השקף מספר סיפור אחד, ואילו המרצה מפליג ממנו והלאה.

 

אין ספק שנתקלתם במצבים המתוארים לעיל. אולם, לדעתי אין להסיק מכך שיש לשפוך את התינוק עם המים. מחקרים מראים שקליטת מסרים משתפרת כאשר מפעילים את חוש הראייה ואת חוש השמיעה גם יחד, ולכן יש יתרון בהרצאה שמשולב בה חומר ויזואלי – מצגת. חרף יתרון זה, עצם שילובה של מצגת אינו מבטיח קליטה אפקטיבית. מצגת תהיה למרצה ל"עזר" ולא "כנגדו", אם תחזק את המסר המילולי ותתרום להבנתו. מרצה העושה שימוש במצגת צריך להיות מיומן בשילוב תוכן המצגת בהרצאה. זאת, הן בשפת גוף המקשרת בין הכתוב לנאמר ובעיקר בתכלול הכתוב במסר המילולי.

המשך המאמר...


 

 

סקר הדרכה 2010 (שנה שביעית)

 

מנהלים יקרים

כמו בכל שנה מאז 2004, אנו מקיימים גם השנה את סקר ההדרכה השנתי שמטרתו לאפשר קבלת תמונה עדכנית על ההדרכה בארגונים בישראל 2010.

לביצוע הסקר, שנה אחרי שנה, הצגת הממצאים באתר והעמדתם לרשות הכל – חשיבות רבה לעוסקים בתחום, לסטודנטים ועוד.

ביצוע הסקר בכל שנה כבר 7 שנים ברציפות גם מאפשר השוואה עם נתונים משנים קודמות. (עכשיו זה כבר נשמע טוב יותר... 7 שנים....)

אנו קוראים לכם לשתף פעולה – להשקיע מזמנכם היקר ולמלא את הסקר.

בכך, אתם תורמים למאגר הידע המצטבר שעומד לרשותכם באתר הירחון משאבי אנוש, כולל ניתוח הממצאים, ושעשוי בהחלט גם לשרת אתכם: תשתית נתונים מצטברת...

 

הסקר הוא אנונימי.

 

כבכל שנה אנו מוסיפים לסקר שאלות שהן רלוונטיות לנושא המוביל של כנס ההדרכה השנתי.

והשנה פרק נוסף העוסק בנושא: תרבות למידה בארגון.

באדיבות חברת E-Learning .

 

תודה לחברת תמורות שמעמידה לטובתנו בנדיבות, שנה אחרי שנה את הפלטפורמה לביצוע סקרים ועיבודם

ולא פחות חשוב – על ניתוח מקצועי מילולי של הסקר.

 

כניסה לסקר


 

 

 
 

בקרו באתר:

www.hrisrael.co.il

ירחון משאבי אנוש

הגיליון החדש


 

 

למשתתפים בכנס ההדרכה

השנתי ה – 17





ירחון משאבי אנוש -

זה הרבה יותר מירחון

 

 


 
toolbar powered by Conduit
הניוזלטר משאבי אנוש הדרכה ולמידה, יוצא לאור על ידי איוש פיתוח כישורי אנוש בע"מ מו"ל הירחון משאבי אנוש (1988), יוזמי ומארגני הכנסים השנתיים של מנהלי משאבי אנוש ומנהלי ההדרכה בישראל www.hrisrael.co.il
הניוזלטר מופץ חינם.
מנכ"לים משותפים:
עורכת: 
עורך מקצועי:
שירות לקוחות:

מחשוב ודיוור:

מודעות ופרסום באנרים במערכת:
נאוה אלדר: nava@hrisrael.co.il   חנוך סדן: chanoch@hrisrael.co.il
נאוה אלדר

רם אבידן: ram.avidan@gmail.com
סיגל ברק: sigal@hrisrael.co.il
אילן רהב: ilan@hrisrael.co.il
 hrinfo@hrisrael.co.il



מען למכתבים: איוש פיתוח כישורי אנוש בע"מ
ת.ד. 3202 הרצליה, 46104
טלפון (רב קווי) 09-7464264

כל הזכויות שמורות©  שמירה על פרטיות
Powered by Artvision | Truppo Websites