Always doing something new for the future


Be Connected to HR News HR Professionals and HR Professionalism

 

 

 

 

SAVE THE DATE

 

מועדי הכנסים השנתיים הבאים:

 

הכנס השנתי ה - 22 לניהול משאבי אנוש בישראל

22, 23 בנובמבר 2010

יו"ר הכנס: רונית בן בסט, סמנכ"ל משאבי אנוש וחברת הנהלה, סלקום ישראל.

בקרוב - קול קורא

 

 

הכנס השנתי ה - 18 הדרכה ולמידה בארגונים בישראל

24, 25 במאי 2011

יו"ר הכנס: ניסו אדטו, מנהל אגף הדרכה ופיתוח ארגוני, חטיבת משאבי אנוש, הוט.

 

 

הכנס השנתי ה - 23 לניהול משאבי אנוש בישראל

6, 7 בדצמבר 2011


 

משוב - מרחשי  הלב של המשתתפים בכנס ההדרכה השנתי ה - 17

 

בימים אלה נשלח למשתתפי הכנס השנתי ה - 17 שאלון קצר, שמטרתו, בין היתר, לאפשר קפיצת מדרגה נוספת בכנס ה - 18.

מי שהשתתפו בכנס מוזמנים בתודה להשלים את מילוי השאלון ומי שלא השתתפו - מוזמנים להסתכל


 

  

קנדי וח'רושצ'וב מגיעים למועצה הפדגוגית 

 

ההרצאה של גיל פרג  מנהל בית הספר התיכון בליך ברמת גן
קנדי וח'רושצ'וב מגיעים למועצה הפדגוגית, 
העברה במליאת כנס ההדרכה ה 17 ב 9 ביוני  2010 –
עכשיו גם באתר הכנס
 


 

 
קצת שְוִיץ... וגאוה... מעט ממה שכתבו לנו:
 

נאוה, חנוך וגדעון,

בשטף התודות אני חייב לומר גם את התודה האישית שלי,

מאד נהניתי מהעבודה על הכנס, מחדוות העשייה ומרוח ההתנדבות של המשתתפים.

בשיחה עם נאווה ביריד, דיברנו איך בכל שנה אנחנו מגלים שאפשר "יותר טוב" וזה מדהים בעיני.

הגעתי עם אדרנלין גבוה והרבה התרגשות ביום שלישי וריגשתם אותי מאד עם המחוות האישיות. זה לא טריוויאלי בעיני שהסביבה יכולה מבעד לעומס היומיומי גם לראות כל אחד מאיתנו כאדם. ואולי זה אחד מאותם הדברים המשמרים את המסורת סביב הכנסים ומייצרים כזו קהילה משמעותית, לאורך שנים רבות.

אז שוב תודה רבה ונתראה בקרוב אני מאמין,

אלון

 

 

נאוה וחנוך יקרים,

אני מוקסמת ונירגשת כל פעם מחדש כשאתם שולחים את התמונות.

איך אתם יודעים שזו אני מאורט???

זה ממש ממש מרגש.

תודה על כנס נפלא ועל הנכונות האישית להיענות לבקשתי הקטנטונת.

היחס שלכם מיצר תחושה של השתייכות לקהילה חמה בניהולכם.

שיהיה קיץ מהנה

ושוב תודות על התמונות

עליזה

  

 

לכולם

גם אנו אנשי האל-כנס מצטרפים לתודה לנסיכי הכנס, גדעון, נאוה, חנוך – ולכל האנשים שהובילו פעילויות, מושבים, ירידים, שולחנות, סביבות וכל מה שמסביב.

כמה מילים נאמרו בכנס בתדירות גבוהה:

"בלתי אפשרי" – בעצם , זה מילה שלא שמענו. לכל בקשה, בעייה, צורך – גם כאלה שעלו בדקה ה-91, היה מענה. התחושה הייתה שאפשר להשתולל ו"הם" (נאווה, חנוך, גדעון, וגם תודה מיוחדת לאילן) יסדרו מה שצריך.

"בהצלחה" – מילה זו נשמעה רבות – כולם איחלו לכולם בהצלחה לקראת הפעילות שלהם. התחושה הייתה של פירגון הדדי משמעותי ואמיתי. חווינו זאת גם לפני הכנס, בהרצות היבשות.

"הצליח" – התחושה הייתה שהייתה הרבה השקעה בתכנון וביצוע כל הפעילויות, והיתה תמורה – הצלחה.

להתראות בשמחות

צוות רע"מ: רון, עמיר, מאיה


 

 

שווי רכב – מכה אנושה, מס אמת (?) - או למי מגיע החזר ?
 
 מאת: מאיר פלג
 

 

" בשנת 2010 עובדים ישלמו מאות ₪ תוספת מס הכנסה וביטוח לאומי בגין גידול בשווי הרכב שיתווסף לשכרם. בשנת 2010 שווי הרכב גדל בממוצע ב- 600 ₪ לחודש, לפיכך למרבית 320,000 עובדים שקבלו ממעבידיהם רכב צמוד, הנטו של שכרם, בממוצע יקטן בכ- 250 ₪ בחודש."(עו"ד ורו"ח רטנר).
 

אם זה נכון, האם יש פתרון?

לאחר עליית הזקיפה בגין שווי הרכב המעסיקים יעמדו במצב שהם לא הורגלו, עובדים רבים שמשתמשים ברכב לצורך עבודתם (טכנאי שירות, אנשי מכירות וכו') ידרשו לקבל תוספות שכר שיפצו אותם בגין הגידול בזקיפת שווי הרכב. מעסיקים אלה יחפשו פיתרון שימנע מהם את תשלום תוספות השכר לעובדים אלה כיוון שהרכב משמש את העובדים לצורך עיסוקם וללא הרכב אותם עובדים לא יכולים לבצע את הנדרש מהם. העובדה ברורה, כי ככל שקטן שכר הנטו – גדל הלחץ של העובדים לתוספות.
 

האם המעבידים יעמדו בלחץ?

בהמשך ניתוח העובדות מתברר כי  כ - 25% מהעובדים שמקבלים רכב צמוד, המעביד מגלם את שווי הרכב ולפיכך העובד (ששווי הרכב מגולם במשכורתו) לא יפגע מעליית הזקיפה של שווי הרכב, אך למעסיק השינוי יעלה בממוצע 7,200 ₪ בשנה בגין כל רכב. בנוסף , כ - 25% מהעובדים שנוסעים ברכב צמוד יקבלו ממעבידם תוספות שכר בעלות שנתית של כ 7,200 ₪ פיצוי על עליית הזקיפה בגין שווי הרכב.

לאור האמור , מעסיקים של כ -50% מהעובדים שקבלו רכב צמוד ( כ-160,000 עובדים) ישלמו תוספת שכר ששנתית של כ -7,200 ש"ח בגין הגידול בשווי רכב, תוספת שכר של 1.2 מיליארד ₪..
 

האם המעבידים יעמדו בתשלום?

50% הנוספים של העובדים שקבלו ממעסיקם רכב צמוד ישלמו בעצמם את עליית הזקיפה בשווי הרכב בסכום של 0.5 מיליארד ₪. בשנת מס 2011 יהיה גידול נוסף בזקיפת שווי הרכב כך ש- 320,000 עובדים שקבלו ממעבידיהם רכב צמוד, יחויבו בזקיפת שווי רכב הגדולה ב- 3.8 מיליארד ₪ לעומת זקיפת שווי הרכב בשנת 2009.
 

האם העובדים והמעבידים מצדיקים את העלות הזאת?

התשובה החד משמעית הינה לא, במיוחד לעובדים בשטח, או לנוסעים בין לקוחות ופגישות.

חשוב לציין את ההבדל בין רכבי תנאי שירות שלעיתים נשארים לשימוש בני זוג או משפחה, או משמשים רק לנסיעה לעבודה, גם אם מקום העבודה נגיש בתחבורה מכל סוג אחר או אף בהסעה מאורגנת. במאמר זה ההתייחסות היא לעובדים שהנסיעות העסקיות שלהם מהוות למעלה מ 50% מכלל הנסיעות.

יש לכך פתרון מוכח ומוכר במס שמעבידים ועובדים חייבים לתת עליו את הדעת, אך רק אלה שבאמת מבינים שטובת העובד והמעביד קיימת ומתקיימת על ידי שימוש ביומן רכב ממוחשב העומד בדרישות רשויות המס.

הפתרון הוא למעסיקים שהתקינו "יומן רכב ממוחשב" במכוניות עובדיהם, והם יחסכו את תוספות השכר שהיו נאלצים לשלם לעובדיהם, אלמלא התקינו. בנוסף, עובדים שבמכוניתם מותקן יומן רכב ממוחשב יוכלו להקטין את תשלום מס הכנסה וביטוח לאומי בגין שווי הרכב, כי "שווי הרכב הכלכלי" שבו יחויבו יהיה קטן בכ -60% - 80% משווי הרכב לפי תקנות מס הכנסה. עובד שעיקר נסיעותיו ברכב נסיעות עסקיות, יחסוך בשנה בממוצע כ - 10,000 ₪ תשלום מס הכנסה וביטוח לאומי.

כאמור , יומן רכב ממוחשב הינו פתרון הנותן תשובה הולמת ומוצדקת לאותם עובדים שרכבם פעיל לטובת העסק. חסכון (לעובד) של אלפי שקלים בשנה המותנה בקבוצת הרכב. יומן זה יחסוך למעביד לחצים להעלאת שכר, ויחסוך למעביד העלאת מחירים לצרכנים כתוצאה מהוצאות גדלות. המעביד אף הוא חוסך תשלומי מע"מ וכל זה על ידי הוצאה קטנה חד פעמית והוצאה של העובד או בחלקה-במלואה של המעביד בתשלום מנוי חדשי.
 

כאשר החליטו לחייב,  במקביל הבטיחו להתחשב –

בהסכם "מיסוי ירוק" שנחתם בתאריך 25.6.09 בין משרד האוצר, לשכת התיאום של האירגונים הכלכליים, איגוד לשכות המסחר וההסתדרות החדשה הכירה רשות המיסים בבעיה של העובדים שעיקר השימוש ברגב הצמוד הוא נסיעות עסקיות. בסעיף 14 של אותו הסכם נאמר "רשות המסים מתחייבת לנסות למצוא מענה הולם לסוגיית רכבי השירות בהתייחסות להיבטים שונים - טכניים, תפעוליים, אכפתיים, כלכליים, משפטיים וכדומה. מוסכם על הצדדים כי יוקם צוות באופן מיידי, שייבחן את החלופות השונות יחד עם אנשי אגף הרכב במשרד התחבורה. בתיאום עם יו"ר ההסתדרות, מנכ"ל משרד האוצר ונשיא התאחדות התעשיינים, מוסכם כי בראש הצוות יעמוד סמנכ"ל רשות המסים בועז סופר, וחברי הצוות יהיו נציג מטעם ההסתדרות, נציג מטעם איגוד לשכות המסחר, ונציג מטעם התאחדות התעשיינים, וכן מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה או מי מטעמו של שר התחבורה".
 

אך עד היום לא חל המפנה, והעובדים אשר הרכב הצמוד שלהם משמש בעיקרו לצרכים של המעביד ולצרכי העבודה – החל מהמנהלים הנמצאים בדרכים ועד אחרון הטכנאים הנמצאים בין לקוח ללקוח ובסוף שבוע רק נחים מנהיגה – עובדים אלה מפסידים כסף רב מאד.

אכן, יש הבדל בין רכבים המשמשים לפעילות עסקית לבין רכבי רווחה המשמשים רק להגיע לעבודה או משאירים אותם לבן הזוג (ומגיעים בהסעה או טרמפ). אך מדוע להקטין שכר עובדי השטח ?

מיסוי ירוק הוא מיסוי הוגן ותשלום מס אמת. צדק צריך שיראה ויעשה. ולמי שטרם הבין את מהות הזעקה – עובדים ומנהלים  רבים שמקבלים רכב צמוד ממעבידם ושמרבית נסיעותיהם נסיעות עסקיות, משלמים שווי רכב הגדול באופן משמעותי מהסכום שהיו משלמים אם שווי הרכב שהם מחויבים היה לפי נסיעותיהם הפרטיות בפועל.
 

מאמר קצרצר זה נכתב מתוך צורך לזעוק ולתת במה וחומר למחשבה למנהלי משאבי אנוש הנתונים ללחצי עובדים וועדים, להעלאות שכר. לפעמים אפשר להקטין חבות במס, ולהעלות את הנטו. גם המעביד מרוויח. ומשלמים מס אמת. זכות העובד למס צודק ולא לסבסד עובד או מעביד או רשות. זכות העובד להשתכר לפי החוק, והחוק מאפשר שימוש ביומן רכב ממוחשב. הפתרון קיים ורשות המס מתקשה להתמודד עימו.

 

רשות המיסוי לא מצאה פיתרון לעובדים שקבלו רכב צמוד שעיקר השימוש ברכב הוא נסיעות עסקיות.

הפיתרון היחיד לעובדים אלה הוא "יומן רכב ממוחשב". שימוש נאות בפתרון המיועד להבדיל בין נסיעות עסקיות ונסיעות פרטיות, נותן למעסיק אפשרות לחייב את העובד בגין "שווי רכב כלכלי" שמתחשב בהוצאות הרכב "האמיתיות" ויחס הנסיעות הפרטיות יחסית לכלל הנסיעות ברכב הצמוד.

פתרון זה קיים ומוכח. גם התקנות בפועל.קל יחסית להציג את חישובי הכדאיות והחסכון לעובד ולמעביד. צריך רק ליישם את הפתרון, הטכנולוגיות מגוונות ופתרון התוכנה הנילווה מאפשר לכל אחד לקיים כדין את התהליך . יש שכבר הבינו שכדאי ואפשר.
 

אם מישהו גם מבין את מהות חוקי המס – אפשר גם בחלק מהמקרים להזדכות רטרואקטיבית לכל השנה. כבר השנה.

במאמר בדהמרקר ב 13 יולי 2010 "תוכנית חדשה: הוזלת המכוניות ותשלום מסים לפי מספר הקילומטרים" נאמר בשולי הכתבה - " בתוך כך, יש רק מס אחד לא מזכירים באוצר - שווי השימוש. באחרונה יש כמה חברות מסחריות שמבקשות לשלם את שווי השימוש לפי נסועה בפועל, ולא לפי ערך הנגזר ממחיר הרכב כפי שנהוג כיום. רשות המסים מתנגדת לרעיון וטוענת כי הוא מורכב מדי ליישום ויכול לשמש הזדמנות להעלמות מסים. ואולם ייתכן שאם הנסיעות של כולנו יימדדו וימוסו, גם שווי השימוש ייכלל בשיטת המיסוי החדשה." (ההדגשה שלי – מפ)

הערות מסכמות לרשות המסים – "מורכב מדי?" - הלא יש פתרון טכני, ויש מערכות בדוקות כולל אפשרות לציין כל סוג נסיעה. התוכנה המחשבת ומשערכת מוכחת וניתן לבדוק את החישוב. צריך רק רצון. "יכול לשמש הזדמנות להעלמת מס?" – ובתחומים אחרים אין אפשרות? ומה עושים כשתופסים מעצב תסרוקות שאינו רושם תקבול בודד? נכון , פוסלים את הספרים. לנהג שייתפס אפשר לפסול דיווח ושיוכיח... מה הבדל ?
 

אם יש טכנולוגיות GPS מובנות, טכנולוגיות מוכחות, תוכנה שניתנת להבדק במבחן הצוצאות, מצב משפטי כולל פסיקה שמציקה שימוש, יש דיווח מדויק של יעדים, יש אפשרות לרשום סוגי נסיעה, אם נשמרת פרטיות כהלכה, מה רע?

ובחסכון לעובד – ננוחם. בחסכון למעביד – נקודם.
 

כותב שורות אלה ישמח לתת מידע נוסף.

מאיר פלג      icqipq@gmail.com    

 

 

 

אינדיאנה ג'ונס בעקבות האוצר האבוד

מאת: עו"ד ירון טבצ'ניק, מומחה לענייני פנסיה.

 

חדשות לבקרים עולים פרסומים על ה"כספים האבודים של המבוטחים ". אילו למעשה כספים בחסכונות שיושבים להם אי שם בחשבונות חברות הביטוח ובבנקים במקום שישבו בחשבונותיכם. זאת, כאשר החוסך נפטר ואין למעשה מי שיבקש את פדיון התכנית. ההערכה  בדבר היקף התופעה עומדת על בין 10-15 מיליארדי שקלים (כ-5% מתקציב המדינה) שזהו למעשה סכום כסף אדיר בקנה מידה ישראלי. יורשים או מוטבים רבים אינם יודעים כי למעשה ישנם כספים העומדים לרשותם וכל מה שעליהם לעשות הוא לדרוש את פדיונם בהתאם לחוק.

 

אחת הבעיות הקשות היא שגם אם יורשים מודעים לקיום פוליסה או תכנית שהסבא או הדוד פתחו בשנים מסוימות הם אינם יודעים או אינם יכולים לפעול לביצוע הפדיון, מאחר והכספים עברו "גלגולים" רבים וקשה לאתר אותם. במקרה מסוים אף נמצא כי תאריכים שונו בכתב יד

 

במשך השנים חברות הביטוח וקרנות הפנסיה נרכשו זו על-ידי זו ונעשו מיזוגים רבים. כך נוצר מצב, שכספים הועברו לחברה אחרת, מספרי הפוליסות שונו או שונו מספרי תעודת הזהות, כך שכיום קשה עד בלתי אפשרי לאתר את נכסי המשפחה. בתוכנות של מספר חברות, פוליסות "מסולקות" (תכניות שאין בהן הפקדות אך הכסף לא נפדה) נגרעות ממערך המידע המצוי בידי אנשי מחלקות השירות.

 

דוגמה: חוקר פרטי ידוע העובד עם חברות הביטוח ניסה זמן רב לאתר את כספי דודו וזאת כאשר יש בידו ת.ז, מספר פוליסה, תאריכי שנות החיסכון ורישום של מקומות העבודה, בקיצור ייקה מושלם, אלא, שכל ניסיונותיו לאתר הכספים עלו בתוהו.

 

לאחר שנואש, הוא פנה אלי והעליתי סברה, כי ייתכן שמספר תעודת הזהות של דודו שונה עקב העברת הכספים לחברה אחרת. והנה כי כן לאחר מספר ימים אותרו 17,000 ₪ ששכבו להם אי שם בחברת הביטוח משנת 1973.

 

במקרה אחר, אדם בן 70 שפתח בחברת ביטוח תכנית חיסכון, ביקש בימים אילו לפדות את כספו ופנה למחלקת שירות לקוחות. שם נמסר לו מפורשות כי אין לו כלל ייתרת זכות בתכנית. הוא פנה והציג פוליסה מקורית שנשמרה היטב משנת 1973. חוות הדעת שלי לחוסך הייתה חד משמעית "חייב להיות כסף בתכנית הזאת". בירור קצר העלה, כי בשנים הללו לא היו המחשבים מצויים בכל החברות ורק לאנשי ההנהלה היו "מחשבי על". סכום של 12,000 ₪, אותר לאחר פניה להנהלת החברה.

 

המקרים הללו אינם נדירים, אך הדבר המעניין הוא, שחלק ניכר מנתח "הכסף האבוד" שייך לאנשים בני 30-60 שעדיין מצויים במעגל העבודה ולאו דווקא לאנשים מבוגרים שיצאו לפנסיה. "בשנים האחרונות חברות הביטוח השקיעו כספים רבים במחלקות שירות הלקוחות לצורך שיפור השירות אך, למרבה הצער, אילו אינן פותרות את הבעיה של חוסכים שפתחו תכניות בשנים מוקדמות יותר".

 

אחד הפתרונות העולים בימים אילו הוא הקמת מסלקה פנסיונית ואף קיימת הצעה של שר התמ"ת להקמת "מרשם לאומי" שיהווה מוקד ממוחשב לאיתור כל כספי החיסכון. הקמת המרשם יכולה לסייע למבוטחים צעירים אך לא תביא מזור לחוסכים שפתחו תכניות חיסכון בשנים עברו.

 

עשו זאת בעצמכם

באדיבות: עוה"ד ירון טבצ'ניק

מספר טיפים חשובים היכולים "להעשיר" את חשבונותיכם:

 

1.      לנבור במסמכים ישנים על- מנת לאתר קצה חוט בדבר תכנית חיסכון שנפתחה.

2.      לאתר תלושי שכר ומקומות עבודה בהם עבד בן המשפחה. מי שמתקשה יכול לבקש מביטוח לאומי דוח מפורט על כל מקומות העבודה. ניתן אף להתקשר למקום העובדה ולברר לאיזו חברה הופרשו כספים.

3.      בנוסף לבירור בחברות הביטוח ובבנקים, ניתן לפנות לאפוטרופוס על-מנת לבדוק אם כספים הועברו אליו במשך השנים.

4.      אם קיבלתם מידע כי היו כספים אך אילו נפדו, אל תרימו ידיים, בררו האם בעקבות הסכמים בין החברות הועברו חלק מהכספים לחברות אחרות.

5.      אם איתרתם כספים, עליכם להצטייד במספר פוליסה, תעודת זהות, צו ירושה או צו לקיום צוואה, תעודת פטירה.

6.      אם ברצונכם כי עו"ד יטפל בבקשת הפדיון, יש לצרף למסמכים גם תעודת זהות של כל המוטבים, ייפוי כוח רגיל.

7.      אין צורך בייפוי כוח נוטריוני למרות בקשות חברות הביטוח. ייפוי כוח נוטריוני דרוש רק במקרה שבו המייצג שלכם אינו עו"ד. אם קבלתם דרישה לייפוי כוח נוטריוני דעו כי דרישה זו מנוגדת לחוק.

8.      נתח מכובד מהכספים הבלתי נדרשים הללו שייך דווקא לאנשים בני 30-60 שטרם יצאו ממעגל העבודה.


 

 

 

 

Our problems are man-made,

therefore they may be solved by man.

No problem of human destiny is beyond human beings 

 

Author: John F. Kennedy  

 

 


לעיון בגיליונות קודמים של חדשות משאבי אנוש


קוראים יקרים! אם אינכם מעוניינים לקבל מכתב העת משאבי אנוש חדשות משאבי אנוש לחצו כאן
לתשומת לבכם! אתם יכולים ומוזמנים לסמן את התחומים שבהם אתם מעוניינים לקבל מאיתנו דוא"ל
מבקש להסיר את שמי מרשימת התפוצה שלכם לחלוטין - לחץ כאן
תודה רבה
 
 
http://www.hrpedia.co.il/
כתב העת משאבי אנוש - שנה 23
לפרטים על שירותי דיוור בטלפון רב קווי: 7464264 - 09
HUMAN RESOURCES MAGAZINE
כתובתנו: ת.ד. 3202 הרצליה, 46104
Powered by Artvision | Truppo Websites