lemida-veadracha-new

 

יולי 2010
גיליון מס'  5

http://www.hrisrael.co.il

 

   

לקוראים שלום,

    

 

ארגון בשלבי חייו השונים עובר תהליכי למידה במסגרתם הוא בונה מאגר ידע ויוצר זיכרון ארגוני המשמש אותו לאורך זמן. חלק מתהליכי הלמידה בארגון מבוצעים באמצעות תהליכים פורמליים (כגון הדרכה), המסייעים לעובדים לייצר ולהפנים ידע הכרחי, לפתח מיומנויות ולגבש עמדות שברבות הזמן הופכים לנכס ארגוני החיוני להצלחת הארגון.

 

יחד עם זאת, הארגון כמערכת פתוחה המושפע מהשינויים בסביבה בה הוא פועל: טכנולוגיים, פוליטיים, חוקתיים ועוד מחויב לשכלל ולשפר באופן מתמיד את תהליכי הלמידה שלו כך, שיתמכו באסטרטגיה הארגונית. מחלקת ההדרכה הארגונית, האמונה על הקניית הידע הפורמלי (בעיקר) בארגון חייבת, אם כך, "להיות עם האצבע על הדופק", לבחון באופן מתמיד את הפערים בין תהליכי הלמידה המצויים בארגון לרצויים ואת הדרכים לצמצום פערים אלה. משימה זו דורשת איתור מקורות מידע והתעדכנות שוטפת בנעשה בעולם ההדרכה כדרך לרכישת כלים אפקטיביים להצלחה.

 

בניוזלטר הנוכחי בחרנו להציג פרויקט שהתבצע כעבודת גמר לתואר BA במחלקת "טכנולוגיות למערכות למידה", במכון הטכנולוגי חולון H.I.T. שהוגש על ידי שרית חייט ובהנחייתו האקדמית של ד"ר דן קליין. במסגרת הפרויקט התבצעה סקירה של סדר היום ההדרכתי בעולם, נכון לאוגוסט 2009 כדי לתמוך בתהליך הערכה מחודשת של אסטרטגיית הדרכה ארגונית המתבצע פעם בשנה בארגון בו שימש ד"ר קליין כיועץ.

 

בחלקו הראשון של הגיליון מוצגת בפניכם סקירה של הפרויקט לרבות שיטת איסוף הנתונים והממצאים העיקריים. בהמשך הגיליון, מוצגים מאמרים נוספים המרחיבים בנושאי הליבה של הפרוייקט.

 

אנו מקווים כי תמצאו תועלת רבה בגיליון הנוכחי. כמובן שנשמח לקבל מכם תגובות והארות.

  

                                                                                 שלכם

  

רם אבידן              ד"ר דן קליין            

                                       

 


 

מה בגיליון

 

מגמות בהדרכה ארגונית ב - 2009 מאת: שרית חייט

ניהול הדרכה כיחידה עסקית מאת: ד"ר דן קליין

למידה זה עסק של כוווווווווולם מאת: ניסו אדטו

למידה מייצרת השפעה באמדוקס בעידן של למידה לא פורמאלית מאת: מירב רשף

למידה א-פורמלית: מגמות ונתונים מאת: רם אבידן


כולכם מוזמנים לכתוב, להגיב, לשאול ולתרום לשיח המקצועי.

 

 

ו - רגע לפני שאתם שוקעים בקריאה

משוב כנס ההדרכה השנתי ה - 17

תמיד יש מה לשפר!

 

אתם הרי יודעים הכי טוב מה חסר?

מה טוען שינוי? שיפור?

מה צריך שיהיה בכנס כדי שאתם תגידו שהיה כנס מצוין.

אז בואו הצטרפו לכמה עשרות מנהלים שכבר עשו זאת ותנו לנו את המשוב שלכם על כנס ההדרכה ה - 17 - שתפו אותנו ברחשי הלב שלכם!

בואו להשפיע על הכנס הבא...

כניסה לסקר


 

 

מגמות בהדרכה ארגונית ב - 2009

 

 

email לכותב/ת

 

שרית חייט, סטודנטית.

 

מאמר זה יציג פרויקט שהתבצע כעבודת גמר לתואר BA במחלקת "טכנולוגיות למערכות למידה", במכון הטכנולוגי חולון H.I.T. פרויקטי הגמר בתואר זה מתבצעים באופן מסורתי בשיתוף פעולה עם חברות מתחום ההדרכה הארגונית או עם מחלקות הדרכה בארגונים גדולים ואף עמותות. כך הבוגרים רוכשים ניסיון "עולם אמיתי" עם סיום התואר ומיישמים את הידע שרכשו בסביבות מורכבות עוד בתוך החממה הלימודית. את הפרויקטים מלווים מנחים אקדמיים שתורמים בהיבט המקצועי וגם בהיבטים רכים יותר שמהווים גורם משמעותי בהצלחה. המנחה האקדמי של פרוייקט זה היה ד"ר דן קליין. בתקופה הנדונה הוא שימש כיועץ במחלקת ההדרכה בחברת היי-טק גדולה. במסגרת עבודתו התבקש ד"ר קליין לסקור את סדר היום ההדרכתי בעולם בתקופה הנדונה וזאת כדי לתמוך בתהליך ההערכה המחודשת של אסטרטגיית ההדרכה הארגונית המתבצע פעם בשנה בארגון בו שימש כיועץ. הוחלט להפוך סקירה זו לעבודת גמר במחלקה. 

המשך המאמר...


 

 

ניהול הדרכה כיחידה עסקית

 

 

email לכותב/ת

 

ד"ר דן קליין

במחקר של שרית נמצא, כי אחד הנושאים המשמעותיים בסדר היום של אנשי ההדרכה הוא ניהול המחלקה כיחידה עסקית. ניהול עסקי מסודר מחייב, בראש ובראשונה,  תפיסה ברורה לגבי מקומה של המחלקה בארגון. אם נשאל אנשי הדרכה מה תפקידנו בארגון התשובה המקובלת תהיה:  מחלקת הדרכה אמורה לשפר את ביצועי העובדים באמצעות תהליכי למידה כדי לתמוך ביעדי הארגון. מתוך תפיסה זו נגזרות הן ההיערכות והן הפעולות של המחלקה. המאמר הנוכחי בוחן את המשמעויות של התפיסה הנ"ל ומציע תפיסה ברורה יותר המניחה בסיס לניהול מחלקת ההדרכה כיחידה עסקית. 

המשך המאמר...


 

 

למידה זה העסק של כוווווולם

 

 

email לכותב/ת

 

ניסו אדטו, מנהל הדרכה ופיתוח ארגוני, HOT.

  

לו היינו שואלים מנהלים, עובדים, ואפילו אנשי הדרכה על מי נופלת האחריות ללמידה וההדרכה בארגון, היינו לבטח מקבלים את כל קשת התשובות האפשריות: של מחלקת הדרכה, ההנהלה, המנהלים, ואולי מספר צדיקים היו מציינים אף את העובדים שנמנים בקבוצת נושאי האחריות. תשובות אלו מספרות, בין היתר, את סיפור תרבות הלמידה בארגון.

 

בתפיסת הלמידה המסורתית יש, בדרך כלל, חלוקת תפקידים ברורה: יש לומדים שהם העובדים, יחידת הדרכה המבצעת את ההדרכה, והמנהלים שלהם תפקיד ייצוגי והוא להיות מיודעים (בעיקר לשעות בו העובד יעדר ממקומו ולא חלילה בתכני ההדרכה). ההדרכות בארגונים עם תרבות למידה זו מתקיימות לרוב בערוץ פרונטאלי (במוד תגובתי ועל פי דרישה, אך זה עניין למאמר אחר) ובאמצעות צוות מדריכים מיומן (בין אם מנוהל ישירות על ידי יחידת ההדרכה או צוות עובדים מהמניין שהוכשר לטובת זה).
בהתנהלות כזו אין ספק שלמידה לא תהיה! (שהיא תוצאה – תפוקה) אלא לכל היותר רק הדרכה! (שהיא פעולה - תשומה).

הדרכה! (שהיא פעולה - תשומה).

המשך המאמר...


 

 

למידה מייצרת השפעה באמדוקס בעידן של למידה לא פורמאלית

 

 

מירב רשף, Amdocs learning services.

 

כארגון הדרכה בחברה עסקית גלובלית אנו מחויבים להתיישר עם חוקי המשחק של הסביבה העסקית הלוחצת והתחרותית כדי לשרוד, להשפיע ולצמוח.

מאז ומעולם, מחלקת ההדרכה שלנו נדרשה להפחתת הוצאות בעיתות משבר כלכלי. אך כיום, התנהלות יעילה היא הכרח שאינו מספק. אין די בהוכחת יותר תשומות הדרכה בעלות פחותה. הוכחת תפוקות, השפעה ותרומה על ההישגים העסקיים היא היעד אליו אנו מכוונים את כלל העשייה של מחלקת ההדרכה בארגון. 

המשך המאמר...


 

 

למידה א-פורמלית: מגמות ונתונים

 

 

email לכותב/ת

 

רם אבידן

 

סביבת העבודה של היום מרושתת חברתית ובעלת התמחות גבוהה. Bersin מצביע על מספר מאפיינים המרכיבים את סביבת העבודה העכשווית: מרושתת חברתית, בעלת מבנה ארגוני המשתנה תדיר, עליה בדרישה למיומנויות ספציפיות, רב-דוריות, שינויי מנהיגות, ריבוי עובדים זמניים, גלובליזציה וייצוג ניכר של נשים בשוק העבודה.

 

שינויים דרמטיים אלה מעלים את הצורך של ארגונים כיום להתמקד ביצירת "סביבת למידה" גמישה המגיבה היטב לשינויים תכופים במקום "תכניות למידה" מוגדרות מראש לטווח ארוך כדרך להשיג יתרון תחרותי בסביבה העסקית בה הם פועלים. 

המשך המאמר...


 

 

     

 

 

 
 

בקרו באתר:

www.hrisrael.co.il

ירחון משאבי אנוש

הגיליון החדש


 

 





ירחון משאבי אנוש -

זה הרבה יותר מירחון

 

 


 
toolbar powered by Conduit
הניוזלטר משאבי אנוש הדרכה ולמידה, יוצא לאור על ידי איוש פיתוח כישורי אנוש בע"מ מו"ל הירחון משאבי אנוש (1988), יוזמי ומארגני הכנסים השנתיים של מנהלי משאבי אנוש ומנהלי ההדרכה בישראל www.hrisrael.co.il
הניוזלטר מופץ חינם.
מנכ"לים משותפים:
עורכת: 
עורך מקצועי:
שירות לקוחות:

מחשוב ודיוור:

מודעות ופרסום באנרים במערכת:
נאוה אלדר: nava@hrisrael.co.il   חנוך סדן: chanoch@hrisrael.co.il
נאוה אלדר

רם אבידן: ram.avidan@gmail.com
סיגל ברק: sigal@hrisrael.co.il
אילן רהב: ilan@hrisrael.co.il
 hrinfo@hrisrael.co.il



מען למכתבים: איוש פיתוח כישורי אנוש בע"מ
ת.ד. 3202 הרצליה, 46104
טלפון (רב קווי) 09-7464264

כל הזכויות שמורות©  שמירה על פרטיות
Powered by Artvision | Truppo Websites