lemida-veadracha-new

 

אוקטובר 2010
גיליון מס'  7

http://www.hrisrael.co.il/

 

   

לקוראים שלום,

      

 

   

בספרם החדש  Bingham The New Social Learnig  ו – Conner מציגים, כיצד מדיה חברתית מאפשרת לכל אחד ללמוד ללא הפסקה וביחד עם אנשים אחרים. כחלק מהנחות המוצא שלהם, הם מביאים את תיאוריית הלמידה החברתית של A. Bandura  לפיה קיים יתרון משמעותי ללמידה בקבוצה על-פני למידה עצמית. ההתנהגות האנושית של כל פרט, וכך גם של כל לומד, מוסברת על ידי פעילות גומלין בין הקוגניציה האישית והשפעות הסביבה. תהליך הלמידה כולל, על פי תיאוריה זו גם חיזוק מתוך אינטראקציה וצפייה הדדית בין חברי הקבוצה הלומדת, ומתוך כך נגזרים מוטיבציה או אי מוטיבציה ללמידה.  תיאורית הלמידה של J. Lave (שנות ה-90 של המאה ה-20) גורסת, בין השאר, שאינטראקציה חברתית היא תנאי הכרחי ללמידה, כשהמרכיב המרכזי הוא הלומדים, ההופכים להיות חלק מקהילה לומדת בעלת מאפיינים מקשרים ביניהם. יישום מובהק הוא בסביבת למידה טכנולוגית.

 

למידה חברתית, אם כן, היא למידה עם ומאחרים. הלמידה החברתית מתבצעת כיום גם דרך מדיה חברתית - אוסף של טכנולוגיות מבוססות אינטרנט שעוצבו לשימוש על-ידי שלושה אנשים או יותר המאפשרות לנו להתגבר על אתגרים של מקום (מרחק גיאוגרפי) וזמן (איזורי זמן שונים). כלים אלה משאירים תיעוד דיגיטלי כלשהו, המאפשר לאחרים לעקוב אחריו ולעיתים גם להגיב עליו.

 

הלמידה החברתית החדשה ממסגרת מחדש את המדיה החברתית. מתרחש מעבר מאסטרטגייה שיווקית לאסטרטגיה המעודדת העברת ידע בין אנשים בדרך בה הם רגילים ליצור אינטראקציות. מערכת זאת אינה מקבילה ללמידה בכיתה, למידה באמצעות סלולרי או אי-לרנינג. זוהי גישה המאפשרת לכולנו לחלוק ולגלות טווח רחב של אפשרויות המובילות לקבלת החלטות המתבססת על מידע רחב, אינטימי ומקיף יותר, והבנה דינמית של התרבות והקונטקסט בהם אנו פועלים.

 

למידה חברתית היא הלמידה האפקטיבית ביותר. לפי קונספט הלמידה 70/20/10 של רוברט אייכינגר ומייקל לומברדו 70 אחוזים מהלמידה ומשימות הפיתוח מתרחשים בחיים האמיתיים, בהתנסויות  on-the-job, בביצוע משימות ובפתרון בעיות. 20 אחוזים מהלמידה מתרחשים באינטראקציה עם אנשים אחרים באמצעות משוב פורמלי או א-פורמלי, מנטורינג או קואצ'ינג ואילו רק 10 אחוזים מלמידה ופיתוח אישי ומקצועי הם תוצאה של הדרכה פורמלית. לפיכך, מרבית הלמידה שלנו במקום העבודה, או בכל מקום אחר, מתרחשת דרך רשתות חברתיות בהן אנשים יוצרים יחד, משתפים פעולה ומשתפים בידע. הנתון אודות האפקטיביות הנמוכה של הדרכה פורמלית בתהליך הלמידה עשוי להפתיע אולם, יש לזכור, שהדרכה פורמלית עוסקת בלימוד פתרונות קיימים לבעיות בעוד שלמידה חברתית עוסקת בשיתוף פעולה שנועד לאפשר התמודדות עם אתגרים משותפים.

 

בניוזלטר הנוכחי בחרנו להביא מגוון כתבות בנושא למידה חברתית. בנוסף לכתבות הדנות בתיאוריה ובחשיבות של הלמידה החברתית תוכלו למצוא גם כתבות המספקות כלים פרקטיים ליישום בארגוניכם. אני בטוח כי תשימו לב שהידע והפעילות המרשימה בתחום הלמידה החברתית צוברים תאוצה ואין לי ספק, שבעתיד הקרוב נראה עוד ועוד פרוייקטים מעניינים בנושא.

 

אתם מוזמנים להגיב, לכתוב ולשתף.

 

                                                                  שלכם,

                                                                          

רם אבידן 

                                       

 


 

מה בגיליון

 

פיתוח התורה המקצועית בארגון תוך שימוש בכלים אנושיים ומחשוביים  מאת: ד"ר מוריה לוי

המרחב החברתי הדיגיטלי מאת: ד"ר אלון הסגל

ניהול ידע - דע מאין באת ותכנן לאן אתה הולך... מאת: יגאל חמיש

ארגון עסקי בעידן ה - FACEBOOK מאת: ג'אז ורשינין

רשתות חברתיות ללמוד לשתף ולהיות שייך מאת: מיה שרון

WIKIWho? מאת: יפית גרגה


כולכם מוזמנים לכתוב, להגיב, לשאול ולתרום לשיח המקצועי.

 

 

פיתוח התורה המקצועית בארגון תוך שימוש בכלים אנושיים ומחשוביים

 

 

email לכותב/ת

 

 

ד"ר מוריה לוי, מנכ"ל ROM Knowledgeware.

     

מי מאיתנו אינו רוצה להצליח בתפקידו? מי מאיתנו אינו רוצה להצטיין?

שאיפת ההצלחה והמצוינות משותפת גם לנו כפרטים, וגם לארגון כמכלול. כל אחד רוצה כאדם להצטיין, להיות מוערך ולחוות את הסיפוק הנלווה להצלחה. הארגונים, מחפשים אף הם את ההצטיינות כדרך המסייעת להם בהשגת יעדיהם הכספיים, הערכיים או האחרים.

ובכל זאת, לא קל להגיע לפסגה. אנו יודעים להמשיך לנהוג כפי שנהגנו אתמול, אך קשה לעצור, לנתח וללמוד כיצד יש לשפר את העשייה כדי לבצע את תפקידנו טוב יותר (מועילות), ולא פחות חשוב, באופן מהר וזול יותר (יעילות).

על פי מודלים של פיתוח ידע (Knowledge Creation), במרכזם המודל המפורסם (SECI) של Nonaka ו- Takeuchi, ידע מתפתח בקבוצה. משמעות אמירה זו, שהחיברות (Socialization) של אנשים יחדיו, היא השלב הראשון ממנו מתפתחת למידה.

 

מאמר זה מתאר מתודולוגיה לפיתוח התורה המקצועית בארגון. הוא עוסק במקרים, טיפוסיים למדי, בהם אנשים עובדים ומתנהלים בשטח, בעיקר בהתבסס על הגיון מחד וניסיון מאידך. פעמים רבות ישנה גם תשתית של ידע ומתודולוגיה, אולם אלו כלליים ואינם מותאמים לסביבה העסקית ולצרכים הנובעים הימנה.

המשך...


 

 

המרחב החברתי הדיגיטאלי

 

 

email לכותב/ת

 

 

ד"ר אלון הסגל, מרצה, חוקר ומומחה בתחום שיטות ניהולE-Business, ניהול ידע, הטמעת ותפעול שיטות, טכנולוגיות ורשתות חברתיות של הדור השני והשלישי (web 2.0, 3.0) בארגונים.

    

היחסים החברתיים שלי מעולם לא היו בפריחה כמו בתקופה האחרונה. תקופה שבה כך נדמה לי, יש לכל אחד, את היכולת, די בקלות להיות חבר של כמה אלפי חברים http://www.facebook.com/, אני יכול להיות בקשר תמידי עם כל אחד מהם, ללמוד ולטייל ביחד http://amalshvilisrael.ning.com/. אמנם הקשר שנוצר לא תמיד יהיה ממש אישי, לא להגזים, אבל קשר מעודכן, כזה שמעמיד אותך במרכז העניינים ואותם ככאלו ש[לכאורה] ממש מתעניינים בך. אתה מקבל משובים מכל עבר, מקבל המלצות מאנשים שלא הכרת http://www.amazon.com/ וכנראה רוצים את טובתך, אחרת מדוע יטרחו לשלוח לך המלצות על נושאים שממש מעניינים אותך? יש לך יכולת לדבר עם כל אחד בכל רגע, בכל נושא שמעניין אותך, ופתאום מתברר לך שאם מחפשים תמיד מוצאים. מוצאים תמיד את האנשים שמתעניינים בדיוק בסוג צילומי הטבע ושיטת גיוון התמונה שאתה מתלבט בה כל כך http://www.flickr.com/ ועוד יש להם טיפים מעולים, כאלו שלא חשבת עליהם קודם. איפה הם היו עד עכשיו? מדוע כולם מוכנים ולעזור לי? איך קרה שנהייתי כוכב תקשורתי שכזה, עד שיש המון אנשים שממש מחבבים אותי ואפילו "עוקבים אחרי" ומגיבים לאחר כמעט כל דיווח על הסטטוס העגום שלי  http://www.twitter.com/

שיעורי בית הפכו למעין משחק. אני יכול לבקש, לחפש, לאחזר 

http://he.wikipedia.org/wiki/  ליצור יחד עם חברים מסביבי את שיעורי הבית בחצי זמן ובהרבה יותר חומר לטובת כולם, לא?

המשך...


 

 

ניהול ידע - דע מאין באת ותתכנן לאן אתה הולך...

 

email לכותב/ת

 

 

יגאל חמיש, מסע, מסה ומשא – תצפית על ארגונים, ניהול וידע

 

כולם מכירים את עליסה שפגשה ביער את צ'שייר החתול ושאלה אותו לאן לפנות, שמאלה או ימינה. התשובה שלו נכנסה מאז לארסנל המשפטים רבי המשמעות, דווקא בעולם הניהול: אם אינך יודע לאן אתה רוצה להגיע, אין זה משנה לאן תפנה..

ננסי דיקסון בבלוג המצוין שלה Conversation Matters העלתה סדרה מרתקת של שלושה פוסטים תחת הכותרת "היכן היה ניהול הידע ולא הוא הולך…". מחד, זו סקירה כרונולוגית מקיפה למדי של התפתחות התחום, אך יחד עם זאת, זו גם התבוננות ביקורתית אמיצה על התחום, על מה שקרה לו בדרך, ועל תפקידם של המובילים אותו והעוסקים בו.

 המשך...


 

 

ארגון עסקי  בעידן ה - FACEBOOK

 

 

email לכותב/ת

 

 

ג'אז ורשינין, מנהל מחלקת פיתוח למידה, בזק בינלאומי.

    

 

(Facebook ככלי ללמידה חברתית עבור עובדים חדשים בבזק בינלאומי)

מאפייני הלמידה של דור ה-Y

העיסוק בדור ה-Y מושך את תשומת הלב של מומחים רבים בעשור האחרון.  מדובר באחד הנושאים האופנתיים ביותר בתחום משאבי אנוש והדרכה.

בזק בינלאומי הינה חברה צעירה (הגיל הממוצע 28), ורוב נציגי השירות והמכירות היום סטודנטים בשנות ה-20 המוקדמות. כלומר, נכללים תחת ההגדרה המקובלת של הדור ה-Y (ילידי שנת 1980 ואילך).

כיום, ברוב הארגונים בישראל, אסטרטגית הלמידה מוכתבת על ידי אנשי ההדרכה מהדור הקודם – דור ה-X (נולדו לפני שנת 1980). בזק בינלאומי אינה יוצאת מן הכלל. הפער בין דפוסי הלמידה בקרב שני הדורות מעלה לאחרונה את השאלה "מהם מאפייני הלמידה של דור ה-Y, וכיצד מהפיכת האינטרנט השפיעה על סגנון הלמידה שלהם?"

 

המשך...


 

 

רשתות חברתיות - ללמוד לשתף ולהיות שייך

 

 

email לכותב/ת

 

 

מיה שרון מפתחת הדרכה בכירה, ג'ון ברייס הדרכה.
     

מוזיקה היא אהבה גדולה שלי. מצאתי לפני זמן מה קבוצה מוזיקלית מעניינת בפייסבוק בשם Hang the DJ, שהוקמה על ידי איתי טבעוני, ונקראת על שם השיר Panic של הסמית'ס. בקבוצה מעלים שירים, חולקים חוויות מוזיקליות, מתעדכנים בחדשות מוזיקה בארץ ובעולם, והכי חשוב – לומדים המון על סגנונות מוזיקליים, פותחים את הראש, האוזן ואת הלב למגוון רחב של אמנים שלא ידעתי אפילו שהם קיימים. הקבוצה מזמנת למידה וחשיפה למוזיקה, ואף כוללת סרטוני הסברה הדרכתיים כיצד להשתמש באפליקציית השירים המתוחכמת שפותחה במיוחד עבור הקבוצה. ניתן למצוא אותה בכתובת: http://www.facebook.com/HangtheDJfans

קבוצה כזו מקדמת למידה שיתופית סביב מוזיקה, באמצעות רשת חברתית.
במאמר זה אתמקד ברשתות חברתיות, בדגש על למידה בקבוצות חברים ברשתות אלה.  

 המשך...


 

 

WIKIWho?

 

 

email לכותב/ת

 

 

יפית גרגה, מפתחת מולטימדיה, ג'ון ברייס הדרכה.

סביר להניח שאת השם WIKI כבר שמעת. בכל מקום שומעים אותו והוא מופיע לרוב בהקשר אחד- Wikipedia .

WIKI היא לא רק Wikipedia. WIKI היא בעצם בסיס נתונים של דפים המבצעים אינטראקציה אחד עם השני באמצעות לינקים פנימיים. קוראים/עורכים יכולים להיכנס אל דפים אלו ולערוך אותם.

משמעות המילה Wiki היא מהיר/זריז ונלקחה מהביטוי של ילידי הוואי – WikiWiki ומאפשר העברת ידע במהירות אל מספר רב של קוראים.

קיימים סוגים שונים של Wiki, כולם משתייכים לקרן WIKImedia- קרן ללא מטרות רווח שמטרתה להביא תוכן חופשי לעולם.

 

כיצד זה עובד?

סוד ההצלחה של כל אתר ויקי הוא בפשטות השימוש שלו ובקהילת המשתמשים.
ללא קיום בסיסי של "הקהילה" אשר אחראית להכנסת התכנים בצורה רציפה, אתרי ויקי לא יתקיימו.
הכוח הוא בהחלט של המשתמשים. כל מבקר באתר ויקי יכול לערוך תכנים קיימים או להוסיף תכנים חדשים. מבקר אשר יערוך תכנים לאורך זמן קבוע, יקבל הרשאה לניהול המערכת. הרשאה זו מעניקה לו את הזכות להחליט האם למחוק תכנים שאינם ראויים או להשאירם.

המשך...


 

 

     

 

 

 
 

בקרו באתר:

www.hrisrael.co.il

ירחון משאבי אנוש

הגיליון החדש


 

 

  הכנס השנתי ה – 22 לניהול משאבי אנוש

בישראל ניהול משאבי אנוש 2011

מנהלים  מנהיגים  עושים   עסקים

22,23 בנובמבר 2010

 

 

 תכנית הכנס בקובץ אחד (בפורמט PDF)

תכנית הכנס בקובץ אחד  (בפורמט FLASH)

יום א לכנס

יום ב לכנס

טופס רישום לכנס





ירחון משאבי אנוש -

זה הרבה יותר מירחון

 

 


 
toolbar powered by Conduit
הניוזלטר משאבי אנוש הדרכה ולמידה, יוצא לאור על ידי איוש פיתוח כישורי אנוש בע"מ מו"ל הירחון משאבי אנוש (1988), יוזמי ומארגני הכנסים השנתיים של מנהלי משאבי אנוש ומנהלי ההדרכה בישראל www.hrisrael.co.il
הניוזלטר מופץ חינם.
מנכ"לים משותפים:
עורכת: 
עורך מקצועי:
שירות לקוחות:

מחשוב ודיוור:

מודעות ופרסום באנרים במערכת:
נאוה אלדר: nava@hrisrael.co.il   חנוך סדן: chanoch@hrisrael.co.il
נאוה אלדר

רם אבידן: ram.avidan@gmail.com
סיגל ברק: sigal@hrisrael.co.il
אילן רהב: ilan@hrisrael.co.il
 hrinfo@hrisrael.co.il



מען למכתבים: איוש פיתוח כישורי אנוש בע"מ
ת.ד. 3202 הרצליה, 46104
טלפון (רב קווי) 09-7464264

כל הזכויות שמורות©  שמירה על פרטיות
Powered by Artvision | Truppo Websites