lemida-veadracha-new

 

ינואר 2011
גיליון מס'  9

http://www.hrisrael.co.il/

 

           בשמחה גדולה -

             כנס למידה ארגונית יוצא לדרך....

 

      לעיון

      טופס הגשת הצעות

      אפשרויות פרסום וחשיפה

      הזמנת דוכנים בתערוכת הספקים

      הזמנת חסות 

 

      כנס למידה ארגונית - ככה זה מרגיש

 

      לקבלת תכנית הכנס לחצו כאן

 

מועד אחרון להגשת הצעות : 8.2.2011

 

בהצלחה לכולנו



   

לקוראים שלום,

 

 

 

   

גישת הלמידה הקוגנטיבית חברתית טוענת שלסביבת העבודה השפעה רבה על עיצוב ההתנהגות של הפרט בתוכה. סביבת העבודה בארגונים מסויימים יכולה להיות מאתגרת ודינמית ולעודד את העובדים לנטילת אחריות אישית וקבוצתית. כמו גם, להשפיע על המסוגלות העצמית ועל הויסות העצמי של הפרט. מכאן, שלארגון ישנה השפעה רבה על יכולת הלמידה של הפרט וכדי להשיג למידה אפקטיבית, בהתאם לגישה זאת, על הגורמים בארגון האחראים על הלמידה לשלוט במידת האפשר על מצבי העבודה המכוונים ללמידה של הפרט ולעצבם.  היבט זה אפקטיבי ביותר אם שמים את הדגש על פיתוח יכולת הלמידה של העובדים כדרך ליצור ידע חדש מתוך מידע קיים.

העליה במורכבות המשימות וההתמודדות הנדרשת עם כמויות מידע גדולות הביאו, בין היתר, לכך, שכיום, בתהליכי ההכשרה בארגונים שמים יותר את הדגש על תהליכי חניכה. Galbraith & Cohen מציינים במאמרם Mentoring: New Strategies and Challenges שלתהליכי חניכה השפעה על התאקלמות עובד חדש בארגון בשני היבטים עיקריים: רכישת ידע מקצועי אינסטרומנטלי הנדרש לביצוע התפקיד ויצירת מערכת יחסים מתמשכת עם הארגון ותרבותו. כלומר, תהליך החניכה מאפשר לעובד לשפר את פיתוח יכולת הלמידה העצמית שלו באמצעות יצירת ידע חדש בד בבד עם יצירת ההתאמה וההסתגלות הנדרשת ליצירת מערכת היחסים עם הארגון ותרבותו. דבר זה אינו אפשרי כמעט אם משתמשים בתהליכי ההדרכה המסורתיים בלבד לקליטת עובד חדש בארגון מאחר ובתהליך הדרכה מדובר בהעברת ידע בעוד שבתהליך חניכה מדובר בחקירה משותפת ויצירת ידע חדש.

בניוזלטר הנוכחי בחרנו להביא לכם מגוון כתבות העוסקות בתהליכי חניכה מתוך מטרה להקיף את הנושא ממספר זויות: חוויה אישית, תיאור מקרה וגם מודלים שנסקרו במאמרים שפורסמו בירחון משאבי אנוש.

בהזדמנות זו אנו רוצים להודות לכל מי שלקח חלק בכתיבת ניוזלטר זה ושתרם מרעיונותיו והערותיו.

 

 

רם אבידן

 

 

 כולכם מוזמנים לכתוב, להגיב ולתרום לשיח המקצועי                          

 

 

 

לתשומת לבכם:                                                                                                      

תגובה לכתבות מחייבת רישום תחילה - המטרה: מניעת הכנסת "זבל" לאתר.                 

תודה על ההבנה                     

                                       

 


 

מה בגיליון

 

סיפורו של חונך או חתירה למצוינות מאת: מוטי אלנקווה.

חניכת מנהלים ועובדים מנוסים מאת: רות חובב וענונו.

הוראה, חניכה ומה שביניהם מאת: נעמי רם.

חניכה שווה זהב - חניכה לתוצאות עסקיות מודל C.F.R מאת: עמית וולק, אילנית שטראוכלר.

גישה שונה לחניכה וליישומה בארגון גדול - חניכה מוצלבת בבנק לאומי מאת: אילנה גוטליב, ד"ר אלון קפלן, ד"ר רמי בן ישי.

שלום רב קהילת ההדרכה ומשאבי אנוש

הטור של יו"ר הכנס ה - 18 ניסו אדטו.

 

 

סיפורו של חונך או חתירה למצוינות  

 

email לכותב/ת

 

 

מוטי אלנקווה, מנהל תחום טכנולוגיות למידה, ג'ון ברייס הדרכה.

     

שנים שחתרתי בסירת חתירה אולימפית במימי הקישון והירקון.

בכל פעם שאנחנו בן-זוגי (יואל) ואני היינו מסיימים אימון חתירה החיוך לא יורד לנו מהפרצוף...

ושלא לדבר על האנרגיות שהיינו מתמלאים בהן ב 06:00 בבוקר (כן!כן!). אבל כשדוד חברי לעבודה אמר שהוא רוצה להתנסות בחתירה – הייתה בי סוג של התרגשות קטנה, שכן אני מייצג בעיניי דוד מקום שאליו היה רוצה להגיע וגם שכעת יש לי אחריות על תהליך הלמידה של דוד...

 

נפגשנו ב 06:00 במועדון השייטים ת"א, אשר ממוקם על גדות הירקון ואחרי ניקוי קורי השינה מהעיניים – התחלנו בהכרות עם הציוד שילווה אותנו "זה המשוט - אוחזים אותו כך, זו סירת החתירה האולימפית והנה פה, פה תמקם את הרגליים שלך כשנרד למים". 

המשך...


 

 

חניכת מנהלים ועובדים מנוסים

 

email לכותב/ת

 

 

רות חובב - וענונויועצת ארגונית.    

 

אוהד ציפה ליום הזה. בעוד מספר דקות הוא ימונה למנהל מחלקה במסגרת ישיבה של הנהלת החברה לאחר שתיפקד כראש צוות בשלוש השנים האחרונות. אוהד זוקף את קידומו בתפקיד ואת צמיחתו כמנהל, לזכות אבירם, שניהל אותו מתחילת דרכו כראש צוות צעיר ולא מנוסה. אוהד הזמין את אבירם לישיבת ההנהלה על אף שאבירם עזב את החברה לא מזמן. כמנהל ישיר, היה לאבירם משקל משמעותי בצמיחה הניהולית של אוהד.

אבירם בדרך לישיבת ההנהלה אליה הוזמן על ידי אוהד. אבירם מחייך ונזכר באותה שיחה שהיתה לו ולאוהד לפני שנתיים. באותה השיחה אבירם כעס ויצא מכליו כלפי אוהד שהיה כבר ראש צוות מנוסה. הוא מחייך עכשיו, כי מאותו קושי בזמנו נוצר תהליך חניכה מלמד ומעצים לשניהם.

 

ניהול ביומיום

במרכז היומיום של מנהלים נמצאות המשימות: פגישות קבועות, מטרות, פרויקטים, בקרה של עובדים ופעולות, מדדים ועוד. קיימת הנחה כלפי עובדים וותיקים ומנוסים שצורת הביצוע בהירה, הדרך מוכרת וברורה והמטרה לנגד עיניהם. בעיות שצצות מטופלות על ידי המנהלים באופן שוטף- על פי הצורך מטפלים בנושא, מרעננים את הנוהל או עורכים שינוי ביעד. ברוב המקרים העיסוק הוא בבעיה ובתיקונה, בהתייחסות לאתגר או קושי שעל הפרק, התמודדות נקודתית עם עובדים.

המשך...


 

 

הוראה, חניכה ומה שביניהם

 

email לכותב/ת

 

 

נעמי רם, מפתחת הדרכה בתחום טכנולוגיות למידה, ג'ון ברייס הדרכה. 

הסופר האמריקאי ויליאם ארתור וורד אמר: "מורה בינוני - אומר. מורה טוב - מסביר. מורה מצוין - מדגים. מורה מושלם - מעורר השראה..." וורד התייחס רק למורים אבל, במאמר זה אתייחס לכל העוסקים במלאכת העברת הידע: מורים, מדריכים וחונכים. כולם מלמדים וכולם מסבירים, אז מהם ההבדלים ביניהם?

 

הייתי מורה, עמדתי כל יום במשך 7 שעות מול כיתה, לימדתי (או לפחות ניסיתי במיטב כוחותיי ללמד) אומנות, אנגלית ואנימציה. לימדתי בשעות המוקדמות של הבוקר כשהתלמידים עוד היו ערניים, קולניים וחדורי מוטיבציה ללמוד (או לשתף את חבריהם במאורעות ליל אמש), לימדתי בשעות הצהריים כשהתלמידים היו עייפים וחסרי אנרגיות והתחננתי שמשהו יכנס להם לראש...לימדתי בחטיבת ביניים ולימדתי בתיכון. לימדתי בכיתות חינוך מיוחד ולימדתי בכיתות תקשוב.

המשך...

 

 

"חניכה שווה זהב" - חניכה לתוצאות עסקיות – מודל C.F.R

 

email לכותב/ת

 

 

עמית וולק, שותף, יועץ הדרכה בכיר, "מעגלים ואנשים", יעוץ ארגוני ופיתוח הדרכה.

אילנית שטראוכלר, לשעבר מנהלת משאבי אנוש בחטיבת המכירות – שטראוס.    

 

המאמר פורסם בירחון משאבי אנוש, מס' 211, יולי 2005 עמודים 30-34

 

חברות משקיעות משאבים רבים בפיתוח, שיווק וייצור למיצוי פוטנציאל השוק. מאמצים אלו מתנקזים למקום אחד – המדף בסופר. מוצר אחד, מוצלח ככל שיהיה, לא יימכר אם הילד לא רואה אותו (כי הוא מונח על מדף גבוה מדי), הגברת לא שמעה עליו או, שהוא פשוט אזל. טיפול נכון במדף בסופר או בשמו המקצועי "המדף המוכֵר" הנו קריטי להשגת התוצאות העסקיות וכפי שמיד נראה – אינו טריוויאלי כלל. במאמר זה נעסוק בהתערבות על פי מודל C.F.R

 (Coaching For Results) בצומת קריטית זו באחת מיצרניות המזון הגדולות.

 

למרות ש - "המדף המוכר" הנו צומת קריטית להשגת התוצאות העסקיות נמצא, כי ההשקעה בהכשרה, הדרכה ופיתוח הפונקציה הקרובה ביותר למדף – נציגת המכירות (מבצעת ההזמנות) - היא מן הנמוכות בארגון. נציגת המכירות אחראית על ההזמנות וסידור המוצרים במדף ובכך מהווה את הפונקציה הקרובה ביותר למדף. עבודה נכונה של נציגת המכירות יכולה להביא להגדלת המכר והקטנת ההחזרות.

המשך...


 

 

גישה שונה לחניכה ולישומה בארגון גדול – חניכה מוצלבת בבנק לאומי 

 

email לכותב/ת

 

 

אילנה גוטליב, מנהלת תחום פיתוח מנהלים, בנק לאומי.

ד"ר אלון קפלן, סמנכ"ל למדעי ההתנהגות ומערכות מידע חברת HRI.

ד"ר רמי בן – ישי, יועץ בכיר בחברת HRI ומרכז תחום מבנים ארגוניים.

 

המאמר פורסם בירחון משאבי אנוש, מס' 113, מאי 1997 עמודים 20-23

 

חניכה מוצלבת מהי?

מערכת הדרכה ופיתוח בארגונים מורכבים וגדולים נוטות להיות מובנות וממוסדות ולצמצם את השפעת המקריות והיוזמה המקומית.

בתהליכים ממוסדים של חניכה מבחינים בין חניכה מקצועית – טכנית שמטרתה ללמד מיומנויות ומטלות ביצוע, לבין חניכה ניהולית שמטרתה לפתח את הנחנך לתפקידי ניהול בארגון על ידי הקניית דפוסי ניהול ההולמים את התרבות הארגונית.

חניכה ניהולית מבוצעת לרוב על ידי ממונה ישיר של הנחנך. לחניכה כזאת יתרונות רבים: קיים קשר ישיר, בלתי אמצעי ורציף במשך שעות רבות. קיימים ארועים יומיומיים המאפשרים מודל לחיקוי ובסיס לאינטראקציות חניכה. ניתן לאמר שבכל ניהול ישיר יש אלמנטים של חניכה אפילו בהעדר הגדרה פורמלית.

 המשך...


 

 

למידה מקדמת עסקים

 

email לכותב/ת

 

 

ניסו אדטו, מנהל הדרכה ופיתוח ארגוני, HOT.

     

שלום עמיתים יקרים 

ההכנות לקראת כנס למידה ארגונית ה 18 עברו כבר להילוך גבוה.
מה קרה מהפעם הקודמת שעדכנתי אתכם? די הרבה. כינסנו את ועדת ההיגוי להצגת תכנית עקרונית של הכנס ולקבלת משוב והתייחסויות, בחרנו מובילי מושבים ופעילויות, גיבשנו את נושאי המושבים ואת קונספט הנחייתם. 

בנקודת המוצא היו בידינו שלל רעיונות לנושאים אפשריים בכנס (רשימה שעשויה להספיק לשני כנסים). מלאכת בחירת הנושאים לא הייתה פשוטה כיון שבחירת נושא אחד זה ויתור על נושא אחר מעניין. לבסוף, אני יכול לומר בביטחון מלא שנושאי המושבים שנבחרו מרתקים! מלהיבים! וחדשניים!
אני חייב להודות שאני נרגש ונלהב מתמונת הכנס שמתגבשת ביחד עם חבריי מועדת ההיגוי והמובילים.
הכנס כפי שכבר צוין ייקרא "למידה מקדמת עסקים וארגונים" מתוך מטרה להדק עוד קצת את הקשר בין תרומת הלמידה לבין ה
business.
אחד החידושים שנביא בכנס הקרוב הוא "למידה מעולם אחר". אין הכוונה כמובן ללמידה מחוצנים (למרות שזה היה יכול להיות מרתק בפני עצמו, תודו!) אלא, ללמידה מעולמות תוכן אחרים, בהנחיה משותפת של מומחה תוכן ומנהל הדרכה.
בין הנושאים השונים נעסוק לדוגמא בניהול פרויקטים, שכן אנו ביחידות ההדרכה מנהלים פרויקטים גדולים ונכון יהיה אם נכיר טוב יותר תחום זה ונוכל לנהל את הפרויקטים העתידיים באופן מקצועי יותר. מושב זה יונחה על ידי מנהל פרויקטים בכיר ומנהל הדרכה.
מושב אחר יעסוק בהקבלה בין מתודולוגיית עולם השיווק לבין ההדרכה. אם תחשבו על זה קיימים קוים מקבילים רבים בין התחומים. בשני התחומים אנו עוסקים בהעברת מסרים שאמורים להוביל לשינוי עמדות או שינוי התנהגותי. בשני המקרים יש קהל לקוחות אליו מייעדים את המסר שצריך לאפיין אותו, להתאים עבורו את הפתרונות הנכונים ביותר, בערוצי המדיה/למידה היעילים ואפקטיביים ביותר. מושב זה יונחה על ידי מנהל שיווק ומנהלת הדרכה.
מושב נוסף יעסוק במדידת אפקטיביות הדרכה (הפעם נרצה להתמקד במדידה הלכה למעשה מתוך דוגמאות שאתם תביאו) המושב יונחה על ידי כלכלן ומנהלת הדרכה. יהיה מושב שיעסוק בתרבות למידה (בהנחיה משותפת עם סוציולוג/אנתרופולוג), חשיבה אסטרטגית, טכנולוגית, פיתוח מנהלים, תהליכי שינוי ועוד.
גם השנה נקיים מסלול להעצמת הדור הבא. בינינו, בחלק מהנושאים גם הותיקים מבינכם ימצאו עניין, כמו לדוגמא, כיצד מעוררים מוטיבציה ללמידה ועוד נושאים. לצד זה יתקיים מסלול טכנולוגיות למידה ועדיין לא סיפרתי לכם על פעילויות נוספות כמו ה
Genius Bar, שוק הדילמות ועוד (נשאיר זאת לפעם הבאה כדי לא לסחרר את ראשכם יתר על המידה).

ברוח התקופה אנו רוצים לקיים עמכם קשר שוטף, אינטראקטיבי ,באמצעות הפייסבוק ולבחון יחד איתכם עד כמה מדיה זו יכולה לסייע לנו ולכם בארגונים בתהליכי למידה. אנו מתכוונים לעדכן אתכם לקראת ובמהלך הכנס, להפנות אליכם שאלות ולקבל מכם התייחסויות.
התחברו אלינו כבר עכשיו והיו חלק מהיצירה והלמידה:www.facebook.com/kenes18

נראה, כביכול, שהרוב כבר מוכן לקראת הכנס? אז עדיין לא! בימים אלו נשלח אליכם קול קורא עם פירוט המושבים והזמנה לקבלת הצעות בנושאים רלבנטיים.
הזדרזו להעביר אלינו הצעות מעניינות, חדשניות ומשמעותיות.

אני מזמין אתכם לפנות אליי בהצעות, שאלות או סתם הגיגים במייל nisso.adatto@hot.net.il.

להתראות

ניסו אדטו
מנהל אגף הדרכה ופיתוח ארגוני
HOT
יו"ר כנס למידה ארגונית, 18 

 


 

 

 

 

There is a kindness that dwells deep down in things; it presides everywhere, often in the places we least expect. The world can be harsh and negative, but if we remain generous and patient, kindness inevitably reveals itself. Something deep in the human soul seems to depend on the presence of kindness; something instinctive in us expects it, and once we sense it we are able to trust and open ourselves.


John O'Donohue

 
 

בקרו באתר:

www.hrisrael.co.il

 

הכנס ה - 18 למידה ארגונית

כבר התחיל - ב Facebook

הצטרפו גם אתם...

 

 

ירחון משאבי אנוש

הגיליון החדש


 





ירחון משאבי אנוש -

זה הרבה יותר מירחון

 

 


 
toolbar powered by Conduit
הניוזלטר משאבי אנוש הדרכה ולמידה, יוצא לאור על ידי איוש פיתוח כישורי אנוש בע"מ מו"ל הירחון משאבי אנוש (1988), יוזמי ומארגני הכנסים השנתיים של מנהלי משאבי אנוש ומנהלי ההדרכה בישראל www.hrisrael.co.il
הניוזלטר מופץ חינם.
מנכ"לים משותפים:
עורכת: 
עורך מקצועי:
שירות לקוחות:

מחשוב ודיוור:

מודעות ופרסום באנרים במערכת:
נאוה אלדר: nava@hrisrael.co.il   חנוך סדן: chanoch@hrisrael.co.il
נאוה אלדר

רם אבידן: ram.avidan@gmail.com
סיגל ברק: sigal@hrisrael.co.il
אילן רהב: ilan@hrisrael.co.il
 hrinfo@hrisrael.co.il



מען למכתבים: איוש פיתוח כישורי אנוש בע"מ
ת.ד. 3202 הרצליה, 46104
טלפון (רב קווי) 09-7464264

כל הזכויות שמורות©  שמירה על פרטיות
Powered by Artvision | Truppo Websites