lemida-veadracha-new

 

מאי 2011
גיליון מס'  11

http://www.hrisrael.co.il/

 

 

 

 

אנשים הם לא AVATARS

 

 

 
יוצאים מהמשרד
השנה כולם באים
נפגשים בכנס השנתי ה - 18 למידה מקדמת עסקים וארגונים
24, 25 במאי 2011

 


   

לקוראים שלום,

 

 

 

תהליך הגלובליזציה שהחל בשנות ה -90 של המאה הקודמת הגדיר מחדש את הסביבה העסקית והעלה על נס את נושא החדשנות בארגונים, כדרך להתמודדות עם השינויים ולצמיחה ארגונית.

 

טום פיטרס בספרו (1997) The Circle of Innovation טוען, כי היצירתיות היא המניעה את החדשנות שמביאה בתורה לצמיחה. לתפיסתו, היצירתיות קיימת בכל אחד מאיתנו אך המציאות מונעת מאיתנו לבטא את כישרונותינו במלואם. כלומר,יצירתיות אינה קשורה לפרויקט מסוים וגם אינה נלמדת אלא היא תכונה שנרכשת.

 

מחקרים מראים שברוב המקרים, יצירתיות נרכשת במהלך הילדות כאשר הילד מסגל לעצמו ביטחון במחשבה וגמישות קוגניטיבית. כאשר ההורים והמערכת שסביב הילד (גן ילדים, בית ספר בשנים ראשונות וכולי) מעודדים יצירתיות ומחשבה מחוץ למסגרת, הם מאפשרים לו לפתח גמישות מחשבתית - אי הקיבעון לרעיון או דפוס מחשבה אחר. יחד עם זאת, מאחר והילד גדל במסגרת משפחתית הפועלת לפי חוקיות מסויימת הרי שחריגה מהמסגרת פירושה איום על שלמותה.

 

אם כן, איך ניתן לאפשר יצירתיות בתוך המסגרת? אם נמשיל את הארגון למסגרת ההורית (שגם היא סוג מסויים של ארגון) הפועלת לפי מסגרת מוגדרת והמכילה כללים וחוקים, הרי שעלינו למצוא דרכים בתוך המסגרת הארגונית בהן היצירתיות תבוא לידי ביטוי באמצעות שילוב רעיונות ושיטות שקודם לא היה קשר ביניהם לכלל שיטת פתרון חדשה. הנחה זו תואמת את טענתו של גורו השיווק גארי האמל הטוען, כי עידוד העובדים להעלות רעיונות חדשים בכל יום ובכל שעה היא התשתית החשובה ביותר לחדשנות.

 

בניוזלטר הנוכחי, בחרנו להציג בפניכם תכנים שונים בנושא יצירתיות בכלל ובהדרכה בפרט. לצד מודלים תיאורטיים המרחיבים אודות היצירתיות ומקורותיה תוכלו גם למצוא מודלים ורעיונות ליישום יצירתיות בהדרכה. 

 

בהזדמנות זו אנו מבקשים להודות לכל מי שלקח חלק ותרם מרעיונותיו והערותיו בכתיבת הניוזלטר.

                                                                              שלכם

 

רם אבידן  

 

 גם אתם מוזמנים לכתוב, להגיב ולתרום לשיח המקצועי                          

 

 

 

לתשומת לבכם:                                                                                                      

תגובה לכתבות מחייבת רישום תחילה - המטרה: מניעת הכנסת "זבל" לאתר.                 

תודה על ההבנה                     

                                       

 


 

מה בגיליון

 

חדשנות, יצירתיות ופתרון בעיות  מאת: ד"ר אורית וולף.

מודל 3-3 לחשיבה ויישום הדרכה יצירתית  מאת אריק אלבו.

תבוסתו של הרגל בידי המקוריות – טיפים ליצירתיות בהדרכה  מאת: מיה שרון.

יצירתיות - לחשוב קצת אחרת  מאת: יעל שבו.

שלום רב קהילת ההדרכה ומשאבי אנוש

הטור של יו"ר הכנס השנתי ה - 18 למידה ארגונית: ניסו אדטו.

 

 

חדשנות, יצירתיות ופתרון בעיות  

 

email לכותב/ת

 

 

ד"ר אורית וולף, מנכ"ל  Creative Buisness 

 

בעידן זה של המילניום השלישי, בו מילת המפתח היא חדשנות- איננו יכולים להסתפק עוד ברכישת אינפורמציה ומידע. עלינו לרכוש כלים מובנים לגילוייה ופיתוחה של החשיבה על מנת שנוכל לייצר ולא רק להגיב. כאנשי מפתח בתחום ההדרכה הארגונית עלינו לראות בתפקידנו תהליך אקטיבי של התחדשות, עשייה ופעולה. רק תהליך עשיר זה עשוי להביא אדם לרכישת ידע ולא רק מידע.

                       

אם נבחן את המילה "יצירה" או "יצירתיות" לא נוכל שלא להודות כי האסוציאציה הראשונית החולפת במוחנו היא אותה אסוציאציה של דבר מה ייחודי במינו, נשגב, נדיר, המעורר בנו לעיתים אף קינאה סמויה בדבר אותה יכולת או כשרון מבורך. יתרה מזאת, לא אחת אנו נוטים לשייך את המושג יצירתיות עם אמנות. אך למעשה, בהסתכלות שנייה, נגלה, כי מילים אלו אינן אלא נגזרות מהשורש י.צ.ר. אותו כוח בלתי נשלט, פורץ, הגלום באדם מעצם טבעו ויום היוולדו.                          

המשך...


 

 

מודל 3*3 לחשיבה ויישום הדרכה יצירתית

 

email לכותב/ת

 

 

אריק אלבומנכ"לBrandIn  מיתוג ותקשורת פנים ארגונית.    

 

להדרכה ארגונית 3 תפוקות אוניברסאליות:

יצירת מודעות והבנת התוכן, הזדהות וחיבור לתוכן ובמרבית המקרים הנעה להתנהגות.
ההדרכה הינה אמצעי ל'צריבת' תוכן ארגוני בתודעת הלומד למשך הזמן הרלבנטי. היצירתיות הינה בסה"כ מנוף תומך לצריבת תוכן לאורך זמן. קיימות אינספור עדויות מחקריות ומעשיות שתוכן 'נצרב' לאורך זמן, ולעיתים-

לאורך חיים שלמים, כאשר הוא ארוז היטב כחוויה.


חוויות ככלל וחווית למידה בפרט הינן בד"כ תלת-ממדיות: משלבות בו זמנית בין היבט קוגניטיבי עם ההיבט הרגשי והיבט חושי-ההתנסות. חוויה הינה "תוכן המרקד בין האונה השמאלית (אנליטית) לבין האונה הימנית (רגשית\חושית).

בחנו אמירה זו על עצמכם - מהם התכנים/אירועי החיים שנצרבו היטב בתודעתכם?

סביר להניח שהתקיימה בהם למידה תלת ממדית שכל-רגש-חושים.

פריט המתוכנן לתמיכה, יהיה קצר יותר, אך עדיין יכלול את היבטי שיקול הדעת והקריטריונים. כל זאת, כדי לסייע לעובד הידע המתלבט, בקבלת ההחלטה המיטבית, על כל מרכיביה.

המשך...


 

 

תבוסתו של הרגל בידי המקוריות – טיפים ליצירתיות בהדרכה

 

email לכותב/ת

 

 

מיה שרון, מנהלת שותפה בחברת ההדרכה Mind The Gap Ltd. 

"מוחות יצירתיים ידועים בכך ששרדו כל סוג של אימון גרוע". – אנה פרויד

 

אדוארד דה-בונו מספר לנו כי אחד המקורות ליצירתיות הוא התמימות – החשיבה הילדותית. ילדים אינם מכירים את התשובות המוכרות והפתיחות שלהם משחררת אותם מדעות קדומות ומאפשרת מבט רענן ומקורי בכל בעיה. כשאנו גדלים, אנו מפתחים עמדות ומאבדים את יכולת התמימות והרעננות. פיקאסו אמר, כי כל ילד הוא אמן, הבעיה היא איך לשמור את האמן שבתוכנו גם כשאנו גדלים, בכל תחום שאנו עוסקים בו. בעולם ההדרכה, אנו נדרשים למצוא פתרונות הדרכתיים, להתאים תכנים לקהלים שלנו , לפעול במסגרת הגבלת משאבים ולהתאים את עצמנו למציאות הארגונית של הלקוח שלנו, בין אם הוא פנימי או חיצוני. כל אלה מחייבים אותנו למקוריות ויצירתיות בפתרון בעיות. בכתבה זו אעסוק בפתרונות יצירתיים בתחום ההדרכה ובטיפים לפיתוח רעיונות יצירתיים שירעננו את החשיבה ויוסיפו פלפל לתבשילי ותמהילי ההדרכה המוכרים.

לצורך הבנת תהליך החשיבה היצירתית בהדרכה, נבחן דוגמא הלקוחה מעולם הדרכת הכלים השיתופיים ברשת (פייסבוק, ויקיפדיה ועוד). לאחר תיאור המקרה, ננתח את תהליך החשיבה היצירתי החיובי שתרם להצלחת ההדרכה ונקנח במספר טיפים חשובים למפתחי הדרכה ומנהלי הדרכה הנדרשים יום יום לייצר פתרונות, מלאכה שוחקת שדורשת שימון יצירתי מעת לעת. 

המשך...

 

 

יצירתיות – לחשוב קצת אחרת

 

email לכותב/ת

 

 

יעל שבו, מנהלת צוות טכנולוגיות למידה ופיתוח הדרכה – ג'ון ברייס.

  

כל ערב אותו סיפור..

ילדיי המקסימים (מאיה – 4, יואב- 3) מתחילים במריבה הקבועה והגורלית:

מי ייזכה לשבת בראש השולחן בארוחת הערב? (כמובן שהמריבה היא סביב צד אחד של השולחן). הויכוח מתחיל עוד בשלב האמבטיה, הם אפילו מוכנים לקצר את משך השהייה במים המלאים קצף על מנת לתפוס ראשונים את המיקום הנחשק.

ואני, אני מנסה להסביר שאפשר לעשות תורנות, יום מאיה ויום יואב.. או שכדאי לאחד מהם לוותר על מנת לזכות להיות הראשון שיבחר/ ישמע סיפור לפני השינה. מיותר לציין שהם לא קונים את זה...

ואז, יום אחד – יואב הציע פתרון שהתאים לכל המעורבים בסיפור:

"אמא, למה שלא נביא עוד כיסא לראש השולחן וככה נשב גם מאיה וגם אני ביחד באותו מקום." הפיתרון המוצע התקבל ברוב קולות, וכך עברנו עוד שלב עד למריבה הבאה..

לזה אני קוראת יצירתיות – חשיבה מחוץ לקופסא.

 

אז מהי בכלל יצירתיות?

חיפוש בויקיפדיה יוביל להגדרה הבאה:

"יצירתיות היא מגוון תהליכים מחשבתיים המובילים את האדם ליצירת תוצר מקורי שיש לו משמעות (תוצר זה יכול להיות בין היתר פתרון בעיה, רעיון, המשגה, צורה אמנותית, תאוריה). יצירתיות מתבטאת בגמישות מחשבתית המובילה לרעיונות חדשים או לדרך חדשה להתמודדות עם סיטואציות קיימות."

המשך...


 

 

למידה מקדמת עסקים וארגונים

הכנס השנתי ה - 18 למידה ארגונית

 

email לכותב/ת

 

 

ניסו אדטו, יו"ר הכנס, מנהל הדרכה ופיתוח ארגוני, HOT.

     

שלום 

 

האם נרשמתם כבר לכנס למידה ארגונית שמתקיים בשבוע הבא?!

 

בשבוע הבא ב 24, 25 במאי מאמציהם של עשרות אנשים שלוקחים חלק בהכנת הכנס יגיע לנקודת השיא.
במהלך החודשים האחרונים הייתה לי הזכות להוביל יחד עם מיטב אנשי המקצוע מתחומים שונים את בניית הכנס. במסגרת ההכנות נחשפתי לאנשים חמים, הפועלים מחדוות העשייה. מקצוענים מהשורה הראשונה (ולא רק בליגה המקומית), עם רצון לשתף, לחלוק ולתרום מניסיונם לתחום ולקהילת משאבי אנוש וההדרכה.
אני יכול להבטיח לכם שבכל אחד מהמושבים והפעילויות הושקעה הרבה מחשבה יצירתית, כדי להיות מעניינים, מסקרנים, מרגשים ויישומיים.

 

למידה (בעיקר בעידן הנוכחי) חייבת להיות נשמת אפנו. כשהכול מסביבנו משתנה בקצב לא נתפס והקרקע איננה יציבה (תרתי משמע) תחת רגלנו, אין מקום להחלטה! זה עניין של כורח כדי להמשיך ולהיות רלבנטיים לסביבה.
למידה זה עניין של החלטה! היא יכולה להיות מזדמנת או מתוכננת ובתנאי שתהיה נכון ומכוון לה,
ואין כמו זירת הכנס כדי ללמוד, לחוות ולהתחבר (
connect  ו- friendship).
הכנס מעמיד לרשותכם מגוון אדיר של גירויים ואירועי למידה עדכניים, מהספרות התיאורטית ועד "הספרות" המעשית פרי ניסיונם של ארגונים. תוכלו לחוות למידה מזדמנת ולמידה מתוכננת.
אנחנו השתדלנו בתכנון הכנס לעשות עבורכם את המיטב.
עכשיו הכדור אצלכם. זכרו זה עניין של החלטה!
להתראות,

 

ניסו אדטו
מנהל אגף הדרכה ופיתוח ארגוני
HOT
יו"ר כנס למידה ארגונית, 18 

 


 

 
 

בקרו באתר:

www.hrisrael.co.il

ירחון משאבי אנוש

הגיליון החדש


 





ירחון משאבי אנוש -

זה הרבה יותר מירחון

 

 


 
toolbar powered by Conduit
הניוזלטר משאבי אנוש הדרכה ולמידה, יוצא לאור על ידי איוש פיתוח כישורי אנוש בע"מ מו"ל הירחון משאבי אנוש (1988), יוזמי ומארגני הכנסים השנתיים של מנהלי משאבי אנוש ומנהלי ההדרכה בישראל www.hrisrael.co.il
הניוזלטר מופץ חינם.
מנכ"לים משותפים:
עורכת: 
עורך מקצועי:
שירות לקוחות:

מחשוב ודיוור:

מודעות ופרסום באנרים במערכת:
נאוה אלדר: nava@hrisrael.co.il   חנוך סדן: chanoch@hrisrael.co.il
נאוה אלדר

רם אבידן: ram.avidan@gmail.com
סיגל ברק: sigal@hrisrael.co.il
אילן רהב: ilan@hrisrael.co.il
 hrinfo@hrisrael.co.il



מען למכתבים: איוש פיתוח כישורי אנוש בע"מ
ת.ד. 3202 הרצליה, 46104
טלפון (רב קווי) 09-7464264

כל הזכויות שמורות©  שמירה על פרטיות
Powered by Artvision | Truppo Websites